مالزی ، تمام آسیا

میترا یزدچی

در میان پنج‌قاره دنیا، آسیا قاره‌ای است که به لحاظ تنوع جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی همواره در طول تاریخ توانسته است گردشگران قابل‌توجهی را به سوی خود جلب کند. یکی از کشورهای آسیایی که طی سال‌های اخیر توانسته است پذیرای گردشگران مختلف باشد، مالزی است. این کشور با توجه به جاذبه‌ها و دیدنی‌های مختلف خود برنامه‌های متنوع سفر را برای تمام اقشار طراحی کرده است تا هر کسی بتواند با توجه به تعلقاتش از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی این کشور بهره ببرد.

«سلامت داتانگ» در زبان ملی مالزی به معنی خوش آمدید است که مسافران در تمام لحظاتی که در این کشور هستند، این واژه را از زبان مردم آن می‌شنوند و در حرکاتشان آن را لمس می‌کنند. گوناگونی و تنوع، شاخص‌ترین ویژگی مالزی است؛ چراکه در این کشور ادیان و فرهنگ‌های مختلف با صلح و تفاهم در کنار هم زندگی می‌کنند.

کوالالامپور

کالالامپور پایتخت مالزی است که از نظر لغوی به معنی بین‌النهرین است. این شهر حدود سال ۱۸۰۰میلادی بنا شده که در ابتدا منطقه تجاری کوچکی به شمار می‌آمده است؛ اما امروز این شهر، مرکز فعالیت‌های سیاسی و تفریحی مالزی است. قدیمی‌ترین مرکز دیدنی و تاریخی این شهر، ساختمان سلطان عبدالصمد و مدیران استقلال است.

برج‌های دوقلوی پتروناس، بلندترین برج‌های جهان هستند که در کوالالامپور قرار دارند. این شهر به «شهر - باغ» نیز معروف است که با گردشی بعد از غروب در شهر و دیدن درخت‌ها و ساختمان‌هایی که با چراغ‌های رنگی تزئین شده‌اند، این ادعا ثابت می‌شود.

پوترا جایا، در ۲۵کیلومتری کوالالامپور، یک سوپر مدرن شهری است که به باغ - شهر هوشمند معروف است. این شهر که زمانی از درختان نخل پوشیده بوده، امروزه نیز در محاصره درختان است و پارک‌ها و باغ‌ها در جای‌جای این منطقه در کنار امکانات شهری وجود دارند. پارک‌های گل‌های ارکیده و هیبیسکوس، پارک پرندگان و پارک آهوان از جمله پارک‌های گردشگری کوالالامپور هستند که در کنار موزه ملی و سایر موزه‌های تاریخی مالزی پذیرای مهمانان می‌شوند.

پرلیس

پرلیس، در شمال غربی مالزی و در همسایگی تایلند قرار دارد و کوچک‌ترین ایالت مالزی به شمار می‌آید. با توجه به همسایگی تایلند، مردم این ایالت از رسوم و زبان تایلندی تاثیراتی پذیرفته‌اند. این مساله در شهر مرزی پادانگ بسار نمود بیشتری دارد؛ شهری که در آن فرهنگ و رسوم مالزی و تایلند ادغام شده‌اند و هماهنگی جذابی را به وجود آورده‌اند. یکی از جاذبه‌های پرلیس، روستاهای آن است که زندگی مردم آنها هنوز سبک سنتی دارد. علاوه بر این غار سنگی گوا کلام در کاکی بوکیت، مزرعه مارها در سونسگای باتو پاهات و ونگ کلیان، از سایر مکان‌های دیدنی این ایالت هستند.

کوالا پرلیس، شهر ماهیگیری ایالت پرلیس است و غذاهای دریایی و محلی معروفی دارد. پایتخت پرلیس، کانگار است که در شش کیلومتری منطقه زیبای گونونگ مدان قرار دارد و برای طبیعت گردان بسیار مناسب است.

کداح

کداح، در همسایگی پرلیس قرار دارد و به دلیل کشت بخش اعظمی از برنج مالزی در این دو ایالت به کاسه برنج مالزی معروف هستند. آلورستار، پایتخت ایالت کداح است که به دلیل ساختمان‌های قدیمی بسیار، غذاهای محلی و منظره‌های زیبای شهر معروف است. کداح، یکی از قدیمی‌ترین ایالات مالزی است که گنجینه‌ای با قدمت ۲۴۰۰ساله در آن به دست آمده است. این آثار در موزه باستان‌شناسی که در محل کاوش ایجاد شده به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این موزه سلطنتی با معماری محلی از دیدنی‌های این ایالت است و کلکسیونی از گنجینه‌ ملی و سلطنتی در آن نگهداری می‌شود. اسلام دین رسمی مردم مالزی است و مسجد ظهیر که یکی از زیباترین مساجد مالزی است، در این ایالت بنا شده است؛اما بهترین و جذاب‌ترین منطقه گردشگری کداح، مجمع الجزایر لنگکاوی با ۹۹ جزیره است. هر کدام از این جزایر جاذبه‌های بسیاری دارند و گردشگران می‌توانند تجارت جدید را در آنجا داشته باشند. به همین دلیل این جزایر سالانه پذیرای نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های متعدد بین‌المللی هستند. در کنار آن آب‌های گرم، میدان عقاب‌ها، مزرعه تمساح‌ها، غواصی و ... برای هر تازه واردی جذاب است.