هشتگرد جدید ارزان
مهدیس فرقانی
این روزها در شهرستان‌های استان تهران شاهد تولد شهرهای جدیدی هستیم که با گذشت زمان به تعداد این شهرها افزوده می‌شود.

طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به گسترش سریع شهرنشینی و نیاز گسترده به مسکن اتخاذ شده است.
شایان ذکر است که بیشتر متقاضیان برای خرید واحدهای مسکونی در این مناطق افرادی هستند که بنا به دلایل خاص مایلند نزدیک به شهر تهران باشند؛ اما در عین حال قادر به پرداخت هزینه‌های مسکن در تهران هم نیستند.
قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران نسبت به قیمت مسکن در تهران بسیار کمتر است؛ به طوری که خرید خانه در این مناطق کاری بسیاری سهل‌تر است.
در اواخر سال ۱۳۶۴ هیات دولت واگذاری ۱۶هزار هکتار زمین را برای ایجاد شهرهای احتمالی تصویب و به وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ کرد و در سال ۱۳۶۸ ایجاد این شهرها و مکان آنها به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسید. شهر هشتگرد با ۵۰۰هزار جمعیت در محور غرب از جمله این شهرها است و شهر جدید هشتگرد بزرگ‌ترین شهرک خوابگاهی در استان تهران است.
دلایل انتخاب شهر جدید هشتگرد برای ایجاد یک منطقه مسکونی متعدد است که فاصله بهینه آن با شهر تهران (65کیلومتری اتوبان تهران- قزوین)، وجود زمین‌های مناسب غیرکشاورزی با مالکیت عمومی و قابل تملک در آن، شیب قابل جهت شهرسازی و خاک مناسب جهت استقرار سازه‌های بلند، وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب (آب و هوای معتدل کوهستانی) و فاصله مناسب با شهرهای بزرگ اطراف از جمله این دلایل است. شهر جدید هشتگرد شامل 5فاز است که فاز یک به اتمام رسیده و فاز 2 در حال اتمام و فازهای 3، 4 و 5 هنوز آغاز به کار نکرده است.
آغازساخت زمین‌های ۹۹ ساله در هشتگرد
چندی قبل مدیرعامل شهر جدید هشتگرد اعلام کرد که اولین مرحله ساخت بیش از 25هزار واحد مسکونی در زمین‌های 99 ساله طی سه ماه آینده آغاز خواهد شد.
امیر نعمتی در گفت و گو با خبرگزاری مهر خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر زمین‌های فاز یک تا سه هشتگرد با مشارکت سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان به متقاضیان ارائه شده و واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله در فاز ۷ و ۸ شهر جدید هشتگرد براساس طرح جامع صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: تعاونی‌های مسکن در ساخت زمین‌های خریداری شده طی، سال‌های اخیر ناموفق عمل کردند؛ ولی امروزه با ورود افراد دارای تخصص در هیات‌مدیره این تعاونی‌ها ضمن رفع بسیاری از نواقص، عملکرد آنها رو به بهبود است.
وی اظهار داشت: به منظور ساخت ۲۵هزار واحد مسکونی در شهر جدید هشتگرد تاکنون بالغ بر ۱۶۰ تعاونی مسکن معرفی شده که ظرف کمتر از یک ماه واگذاری زمین‌ها به تعاونی‌های مسکن به اتمام می‌رسد.
مدیرعامل شهر جدید هشتگرد اعلام کرد: براساس طرح جامع هشتگرد ظرفیت جمعیت پذیری این شهر بالغ بر 500هزار نفر است که توسعه شهر تا یک میلیون نفر را امکان‌پذیر می‌کند.
ضمن این که مساحت این شهر از ۴هزار و ۸۰۰ هکتار فعلی به ۸هزار هکتار در پایان برنامه چهارم توسعه خواهد رسید.
وی اضافه کرد: قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی در شهر جدید هشتگرد با در نظر گرفتن نوع و مقدار مصالح کیفیت بالا و نیز بالا رفتن دستمزد کارگران تعیین می‌شود.