واکنش بانک‌ها به موضوع خلق پول با انتشار چک پول

اسکناس‌های ۱۰ و ۵۰ هزار تومانی در راهند

دنیای اقتصاد- به دنبال انتقاد شدید رییس‌جمهوری از نحوه استفاده از چک‌پول در نظام بانکی کشور، رییس شورای‌عالی بانک‌ها خبر داده است که گزارش میزان چک‌پول‌های صادره به زودی از سوی این شورا ارائه خواهد شد. وی با بیان اینکه صدور چک‌پول در مقابل وجه نقد به مفهوم خلق پول نیست،‌ اعلام کرد که خلق پول در بانک‌ها یک فرمول علمی دارد که بر مبنای آن در شرایط نرخ بهره ۲۰درصدی حدود پنج‌برابر سپرده‌ها، خلق پول صورت می‌گیرد و این مختص زمان فعلی نیست. به گفته رییس شورای هماهنگی بانک‌ها، به دلیل درشت نبودن اسکناس‌ها در ایران، بیشتر فعالیت‌های بازرگانی از طریق چک‌پول انجام می‌شود. همزمان با داغ شدن بحث «چک‌پول» و نقش آن در تورم که به دنبال اظهارات یکشنبه شب رییس‌جمهوری آغاز شد،‌ محمود بهمنی، دبیرکل بانک مرکزی خبر از دستور کار جدید بانک مرکزی برای چاپ اسکناس‌های درشت ۱۰ و ۵۰هزار تومانی داده است. وی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری برنا با بیان اینکه اسکناس‌های پنج هزار تومانی نیز به زودی در حجم وسیع‌تری منتشر خواهد شد، اضافه کرده است که اسکناس ۱۰هزار تومانی در اوایل سال آینده به بازار خواهد آمد.

ماجرای حذف صفرها

در همین حال، وزارت اقتصاد نیز در واکنش به اظهارات مصباحی‌مقدم که دیروز از موافقت این وزارتخانه با حذف سه صفر اسکناس‌ها خبر داده بود، اعلام کرده است که احتمال تصویب چنین پیشنهادی در مجلس و دولت بسیار ضعیف است و در صورت اتخاذ هر گونه تصمیم جدید، مراتب از طریق بانک مرکزی به اطلاع عموم خواهد رسید.

پیشنهاددهندگان حذف سه صفر از پول ملی اعتقاد دارند که اجرای چنین طرحی می‌تواند به افزایش قدرت پول ملی، بیانجامد؛ اما صاحبنظران اقتصادی چنین اعتقادی ندارند و تنها فایده آن را سهولت عملیات حسابداری عنوان می‌کنند. رییس‌کل بانک مرکزی نیز دیروز با تاکید بر اینکه طرح حذف سه صفر به هیچ وجه در اولویت‌های کاری بانک مرکزی نیست، اعلام کرد که اگر فرضا این ایده به عنوان یک راه‌حل تایید شود، به مقدمات زیادی احتیاج دارد که به این زودی‌ها حاصل نمی‌شود.

مظاهری همچنین ویژگی اصلی بانک را خلق پول دانسته و اعلام کرده است که بانکی که قدرت خلق پول نداشته باشد، بانک نیست و خلق پول موقعی لطمه می‌زند که غیرقابل مهار باشد.