رامین مهمانپرست درباره مذاکرات آینده ایران و گروه ۱+۵ و احتمال مطرح شدن پیشنهاد تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت: مذاکرات جدید در جهت تعطیل کردن فعالیت‌های ما و نقض حقوق مان نیست. مهمانپرست تصریح کرد: خواسته‌های ۱+۵ در آلماتی مغایرت اصولی با حقوق ما نداشت، البته باید مذاکرات ادامه پیدا کند و ما هم نظرات خود را در ادامه مذاکرات بیشتر توضیح خواهیم داد تا به تفاهم برسیم ولی نفس حرکت کردن به سمت یک رویکرد منطقی، ارزشمند بود.

وی تصریح کرد: اقداماتی که قرار بود ۱+۵ در پیشنهادهایشان انجام دهند، در مذاکرات گذشته قابل ارزیابی و توجه نبود، ولی این بار اقدامات به سمت متوازن‌تر شدن حرکت کرد و احساس می‌کردیم می‌خواهند تلاش کنند تا اگر قرار است گام‌هایی برداشته شود تا به تفاهمی کلی برسیم در هر گام، قدم‌های دو طرف به هم نزدیک‌تر و هم وزن‌تر شده است؛ البته در این وضع هم فکر می‌کنیم که باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نفس تمایل به اینکه رفتار منطقی‌تر و هم وزن‌تر باشد و به سمت نظراتی که ما برای رسیدن به یک تفاهم نهایی اعلام می‌کردیم، نزدیک شود، ارزشمند بود و این امر، دلیل مثبت اعلام کردن فضای مذاکرات از طرف ما و گروه ۱+۵ بود. وی در پاسخ به این سوال که «آیا فکر می‌کنید با توجه به پیشنهاد اصلی این گروه که توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی است و در مقابل، آنها باید برخی از تحریم‌ها را بردارند، این آمادگی در ما وجود دارد که اگر حسن نیت داشته باشند و این موضوع را اقدامی صرفا اعتمادساز بدانیم، این اقدام را انجام دهیم؟» گفت: بحث الان تغییر کرده است. خواسته‌هایی که قبلا داشتند و باعث می‌شد ما نتوانیم مذاکرات را ادامه دهیم، تعطیل کردن بخشی از حقوق ملت ما بود. ما هم گفته بودیم که اگر با چنین شرایطی بخواهند وارد مذاکره شوند، مذاکرات نمی‌تواند خیلی ادامه پیدا کند و مذاکرات جدید در جهت تعطیل کردن فعالیت‌های ما که حقوق‌مان را نقض می‌کند، نیست.