تخم‌مرغ گران‌ترین کالای تهران شناخته شد
حسین منصوری
اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی را در تهران در هفته منتهی به ۲۳آذر ماه جاری اعلام کرد: تخم مرغ با ۱/۱۱درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را در هفته گذشته داشت.

هر شانه دوکیلویی تخم‌مرغ در هفته گذشته 3هزار و 107تومان به فروش رفت که با توجه به قیمت 2هزار و 299تومانی در هفته مشابه ماه قبل، 1/35درصد تغییر نشان می‌دهد.
این در حالی است که میوه‌های تازه با ۲/۲درصد رشد و سبزی های تازه با ۷/۱درصد رشد دومین و سومین گروه موادخوراکی گران را در هفته گذشته داشتند.
در هفته مورد گزارش، قیمت تمام اقلام گروه لبنیات بجز ماست غیرپاستوریزه که نسبت به هفته قبل کاهش اندکی داشت، بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ افزایش قابل توجهی یافت و شانه‌ای 29000 الی 34000ریال فروش می‌رفت. قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و قیمت سایر انواع برنج نوسان اندکی یافت. در گروه حبوب به جز عدس و لوبیا قرمز که قیمت آن ثابت بود، بهای سایر اقلام کاهش یافت. خواربارفروشی‌های مستقر در میادین زیر نظر شهرداری اقلام حبوب را حدودا کیلویی 2800 تا 4380ریال پایین‌تر از قیمت انواع مشابه در فروشگاه‌های سطح شهر می‌فروختند. در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران، انگور و خربزه عرضه نمی‌شد و هندوانه و لوبیا سبز عرضه کمتری داشت؛ ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشت، به نرخ‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌فروختند. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای خربزه و هندوانه افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت و در گروه سبزی‌های تازه بهای سیب زمینی ثابت بود و قیمت کدو سبز و پیاز و لوبیاسبز و سبزی‌های برگی افزایش، ولی قیمت سایر اقلام کاهش داشت. در این هفته، قیمت انواع گوشت قرمز ثابت بود و بهای گوشت مرغ افزایش یافت. در هفته مورد بررسی، قیمت قند و شکر و چای خارجی ثابت بود و بهای انواع روغن نباتی نوسان اندکی داشت.
«گروه‌های مواد خوراکی» لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش، بهای ماست غیرپاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل 2/0درصد کاهش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ افزایش قابل‌ملاحظه‌ای معادل 1/11درصد داشت.
برنج و حبوب
در هفته مورد بررسی، قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 2/0 و 6/0درصد افزایش یافت، ولی برنج وارداتی تایلندی 4/0درصد کاهش داشت. در گروه حبوب، بهای عدس و لوبیا قرمز بدون تغییر بود؛ در حالی که بهای لپه نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی و نخود به ترتیب معادل 1/1درصد، 5/0درصد، 4/0درصد و 2/0درصد کاهش داشت.
میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در گروه میوه‌های تازه قیمت هندوانه افزایش قابل‌ملاحظه‌‌ای معادل 6/34درصد داشت. همچنین قیمت خربزه 3/5درصد بالا رفت؛ در حالی که قیمت سایر اقلام 6/1درصد الی 2/13درصد کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سیب‌زمینی بدون تغییر بود و بهای لوبیا سبز و سبزی‌های برگی به ترتیب معادل 8/5درصد و 6/4درصد و کدوسبز و پیاز هریک 0/1درصد بالا رفت؛ در حالی که قیمت گوجه‌فرنگی، خیار و بادنجان به ترتیب معادل 0/11درصد، 6/5درصد و 0/3درصد پایین آمد.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در این هفته، قیمت انواع گوشت قرمز بدون تغییر بود. بهای گوشت مرغ معادل 5/1درصد افزایش یافت.
قند، شکر، چای و روغن نباتی
در هفته مورد گزارش، بهای قند و شکر و چای خارجی ثابت بود. قیمت روغن نباتی مایع معادل 1/0درصد افزایش و روغن نباتی جامد 4/0درصد کاهش داشت.


هفته منتهی به ۲۳/۰۹/۱۳۸۶