زمستان و رانندگی

محمد رویانیان

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا

تغییر شرایط آب و هوایی و پیدایش فصول مختلف سال، قوانین و نکات ایمنی خاص خود را در پی دارد که پرداختن به آنها در رانندگی و سفر بدون خطر نقش بسزایی دارد؛ بنابراین برای رانندگی بدون دغدغه و آرام در فصل سرما و زمستان، رعایت برخی نکات ایمنی حائز اهمیت است؛ چرا که رابطه مستقیمی بین این نکات و حفظ رشته زندگی وجود دارد. به همین منظور و برای آشنایی بیشتر شما با این نکات توصیه‌هایی به شرح زیر ارائه می‌شود.

پیش از آغاز فصل زمستان بازدیدی کلی از وضعیت خودروی خود انجام دهید.

بهتر است اواخر پاییز خودروی خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنید.

هنگام رانندگی در هوای مه‌آلود از چراغ مه شکن استفاده و در صورت نداشتن این چراغ با روشن کردن نور پایین با احتیاط کامل حرکت کنید.

توجه داشته باشید که اگر قصد مسافرت در فصل زمستان را دارید، زمان بیشتری برای سفرتان در نظر بگیرید.

در زمستان شیشه‌های خودرو، چراغ‌ها، راهنماها، بخاری و سیستم تهویه را بازدید کنید.

در صورت امکان وسیله نقلیه خود را به چراغ مه شکن مجهز کنید.

از خطوط وسط و کنار جاده در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید.

در صورت بخار کردن شیشه جلو از دستگاه تهویه خودرو استفاده کنید یا شیشه سمت راننده را کمی پایین آورید تا بخار حاصله از بین برود.

هنگام رانندگی در هوای مه‌آلود به چراغ عقب خودروی جلویی اعتماد کامل نداشته باشید.

در هوای برفی حتما باید از زنجیر یا لاستیک یخ شکن استفاده کنید.

رانندگی با استفاده از زنجیر چرخ یا لاستیک یخ شکن در راه‌‌هایی که به علت سردی هوا و بارش برف دچار یخ زدگی شده، الزامی است.

میزان باد لاستیک‌های خودرو اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد، بهترین و مناسب‌ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود. هر چرخ به ازای ۱۰درصد باد ناکافی ۱۰درصد از عمر مفیدش را از دست می‌دهد.

عمق شیار لاستیک‌ها مخصوصا در برف و باران شدید ممکن است ضامن حفظ جان شما باشد. عمق این شیار باید حداقل سه‌میلیمتر باشد. در غیر این صورت باید تعویض شود.

چنانچه خودروی شما در برف متوقف شد، با دست برف زیر لاستیک‌ها را خالی کنید و اگر آسفالت یخ زده بود، از نمک و گونی استفاده کنید. گونی را زیر چرخ‌ها قرار دهید و به آرامی با دنده ۲ حرکت کنید.

به خاطر داشته باشید که در هوای برفی جاده اصطکاک کمتری دارد، پس با سرعتی کمتر از زمانی که جاده خشک است، حرکت کنید و حرکت خودرو را ثابت نگه دارید.

در صورت تراکم مه، خودرو را در جای مناسبی متوقف کرده و تا زمانی که فاصله ایمن از جلو قابل رویت نباشد، حرکت نکنید.

در هوای برفی و بارانی از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کنید و از ترمز کردن بی‌موقع پرهیز کنید.

از فشار دادن ناگهانی پا روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن خودداری کنید.

از سرعت زیاد در معابر یخ‌زده و هوای برفی بپرهیزید، به خصوص وقتی که راه دست‌انداز داشته باشد.

از رانندگی در لبه‌ راه‌ها و شانه‌های راه خودداری کنید.

در یک سطح لغزنده، هنگامی که سرعت دارید، از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری کنید.

چنانچه به هر دلیلی خودروی شما دچار سرخوردگی شد، اعتماد به نفس داشته باشید و بر خود مسلط باشید، زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید.

در هنگام سرخوردن ماشین از ترمز کردن پرهیز کنید، ضربه زدن به ترمز روی یخ، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث سرخوردن بیشتر می‌شود.

موقع سر خوردن خودرو، فرمان خودرو را محکم مهار کرده و به سمتی که عقب خودرو به آن سمت چرخیده، فرمان را بچرخانید.

بهتر است خودرو را در هنگام لیز خوردن در حالت دنده سنگین نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا ماندن در این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به راننده می‌دهد.

از سبقت گرفتن در جاده برفی بپرهیزید.

همیشه در هوای برفی حرکت وسایل نقلیه در جاده‌ها با مشکل مواجه می‌شود و همین امر سبب بروز ترافیک سنگینی در

سطح شهر می‌شود، پس در این شرایط خونسردی خود را حفظ کنید.

برای تغییر ناگهانی دنده از سبک به سنگین، با احتیاط و با در نظر گرفتن سرعت و توجه به ترتیب کاهش دنده‌ها اقدام کنید.

گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو به صورت درجا سبب فرسایش شدید موتور و خرابی زودرس آن می‌شود.

پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کرده و چند کیلومتر اول را به آهستگی و با دنده سنگین حرکت کنید. با این کار موتور خودرو سریع‌تر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت.

بازدید از سیستم‌های احتراق، خنک‌کننده، سوخت‌رسانی، روشنایی، ترمزها، باتری و اگزوز، لاستیک‌ها، برف پاک‌کن، شیشه شور و زنجیر چرخ از مهمترین اقدامات ضروری برای رانندگی در زمستان است.

در فصل سرما استفاده از روغن موتور و ضد یخ از اصلی‌ترین اقدامات برای حفظ موتور خودرو است.

قبل از عزیمت به سفر در فصل زمستان، سطح آب رادیاتور، مخزن شیشه شور و الکترولیت باتری را بازدید کنید.

چگونگی کار کردن ترمز و ترمز دستی را کنترل کنید و در صورت نیاز رفع عیب کنید.

لاستیک‌ها را از نظ ر فرسودگی، لاستیک‌سایی، فشار باد و صدمات احتمالی بررسی کنید.

فرمان را از نظر روان و دقیق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از لحاظ فرسودگی یا آسیب‌دیدگی بررسی کنید. (در صورت نامیزان بودن فرمان، باید کل سیستم فرمان توسط یک متخصص بازدید و رفع عیب شود).

لازم است تمام چراغ‌ها را اعم از چراغ‌های ترمز، دنده عقب، دینام، چراغ‌های کوچک عقب و جلو، نور بالا و پایین و راهنما را از نظر سالم بودن کنترل کنید.

لنت‌های ترمز جلو و عقب را بازدید کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

لوله‌های روغن ترمز، سیلندرهای ترمز و اتصالات سیستم ترمز را از نظر خراشیدگی یا ترک، پوسیدگی و هرگونه آسیب‌دیدگی بررسی کرده و در صورت لزوم، قطعه معیوب را تعویض کنید.

تسمه پروانه را از نظر رگلاژ و سالم بودن و شلنگ‌های آب را از نظر پوسیدگی، نشتی و خشک شدن مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، قطعه معیوب را تعویض کنید.

سیستم سوخت‌رسانی را کنترل و تمیز کنید. (هواکش، توری پمپ بنزین، لوله‌های بنزین را باک به پمپ بنزین و از پمپ بنزین به کاربراتور).

سیستم برق‌رسانی و جرقه را بازدید، تمیز و در صورت نیاز، تنظیم و قطعه معیوب را تعویض کنید. (شمع‌ها، پلاتین‌، وایرها، دلکو، چکش برق و کوئل).

قفل درها، کمربند ایمنی، برف‌پاک‌کن، کیلومتر شمار، دورسنج موتور، درجه بنزین، آب، جک و زاپاس را از نظر سالم بودن کنترل کنید و در صورت معیوب بودن هر یک، نسبت به رفع عیب اقدام کنید.

به منظور جلوگیری از سرد شدن بیش از حد رادیاتور بهتر است یک پرده و یا یک حائل مناسب روی جلوی پنجره رادیاتور بکشید.

یخ‌زدگی شیشه جلو از عوارض متداول وسایل نقلیه در زمستان است، برای از بین بردن قشر یخ، باید آن را با برفک تراش پلاستیکی به شکلی که شیشه خراش بر ندارد، بتراشید و پس از آن بخاری را روشن کنید.

چنانچه می‌خواهید برف‌پاک‌کن‌های سالم و بدون پارگی داشته باشید، لازم است شب‌ها زیر برف‌پاک‌کن‌ها را با یک نایلون بپوشانید.

یخ زدن قفل، در صبح‌های سرد زمستانی اغلب باعث بروز مشکلاتی برای راننده می‌شود، ولی به راحتی می‌توان این مشکل را حل کرد. استفاده از روغن، کبریت، فندک و آب جوش برای باز کردن یخ قفل، باعث تخریب قطعات پلاستیکی و رنگ خودرو می‌شود.

هنگام بکسواد کردن خودرو، از گاز دادن بی‌مورد و چرخاندن فرمان خودداری کنید؛ زیرا با این کار، خودرو را کامل‌تر در گل و برف فرو خواهید برد.

در سرازیری‌‌ها و شیب‌های تند، علاوه بر اینکه نباید دنده را خلاص کرد، باید حتما از دنده سنگین استفاده کرد.

اگر به دلیل گرفتن ترمزهای پیاپی، لنت ترمز خودوری شما داغ کرد و بوی آن به مشام رسید، بهترین راه، توقف در محل مطمئن و خنک شدن طبیعی آن است.

بزرگ‌ترین حوادث رانندگی همیشه در اثر کوچک‌ترین بی‌احتیاطی‌ها اتفاق می‌افتد. آرامش، شرط اول رانندگی است و اضطراب موجب بروز حوادث بسیاری می‌شود.

رانندگان عزیز، پس از رعایت نکات ایمنی از طریق شماره ۸۸۲۵۵۵۵۵ می‌توانید از وضعیت جاده‌ها در نقاط مختلف کشور با اطلاع‌شوید و در صورت بروز هر گونه مشکل با ۱۱۰ و اورژانس (۱۱۵) تماس حاصل کنید.