پژو 206 و جوان‌ها، ایران‌خودرو ودلال‌ها
محسن گروسی
شاید گزاف نباشد اگر بگوییم هم‌اکنون پژو ۲۰۶ محبوب‌ترین و در عین حال جوان‌پسندترین خودروی تولیدی در کشور است، البته وصله محبوبیت چندان به نوع صندوق‌دار آن نمی‌چسبد.این خودرو که هم‌اکنون تیپ ۳ و ۵ آن بسیار کمیاب و البته گران‌قیمت است، پس از سهمیه‌بندی بنزین در مردادماه امسال به دلیل مصرف سوخت پایین‌اش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، البته خودروسازان نیز که همیشه منتظر چنین فرصت‌هایی هستند تا از میزان محبوبیت و تقاضای یک محصول نهایت استفاده (شاید هم سوءاستفاده) را ببرند قیمت انواع مدل‌های این خودرو را افزایش داده و عرضه آن را نیز کم کرده‌اند.

همین عدم‌تعادل میزان عرضه و تقاضا، سبب افزایش قیمت پژو 206 در بازار شده است، البته ایران‌خودرو که معمولا گرانی محصولات خود را به گردن دلالان و واسطه‌ها می‌اندازد و خود را دور از میدان انتقادها قرار می‌دهد (نه اینکه سایپا این‌گونه نباشد) گرانی‌های انواع مدل پژو 206 را نیز به همان دلالان و واسطه‌ها نسبت می‌دهد؛ هم‌اکنون پژو 206 تیپ 2 با بهترین رنگ، 13میلیون و 200هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در حالی است که عرضه آن توسط کارخانه 12میلیون و 240هزار تومان است.
(امان از دست این دلال‌ها!)
اما مدل تیپ 3 این خودرو، نیز قیمتی معادل 14میلیون و 300هزار تومان دارد، البته بهای کارخانه‌ای آن 13میلیون و 290هزار تومان است. مدل تیپ 5 پژو 206 هم که اصلا حرفش را نزنید و دنبال آن نگردید. در واقع نگردید، نیست، گشته‌ایم نبود!
اگر هم خواهان خرید مدل تیپ ۶ این خودرو هستید، بهتر است قبل از رفتن به بازار، مبلغی در حدود ۱۷میلیون تومان در جیب خود بگذارید، (البته چک پول هم قبول است) البته قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۱۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان است. (دلال‌ها را که یادتان نرفته!)
اما مدل صندوق‌دار پژو 206 هم جزو خودروهای گران قیمت در بازار به حساب می‌آید. هر چند ظاهر نسبتا عجیب و غریب صندوق عقب آن ظاهرا خیلی با سلیقه مشتریان ایرانی (بیشتر جوانان) جور در نمی‌آید.
هم‌اکنون مدل V۱ این خودرو، با اختلافی ۴۰۰هزار تومانی نسبت به قیمت عرضه کارخانه، با بهایی معادل ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
مدل V8 آن نیز قیمتی برابر با 17میلیون تومان در بازار دارد که اختلاف آن با بهای کارخانه رقم بسیار عجیب دو میلیون و 300هزار تومان است. (لابد این هم تقصیر دلال‌ها است).
یک نکته خیلی جالب را هم در مورد پژو ۲۰۶ صندوق‌دار بدانید و آن اینکه به گفته برخی مدل‌هایی از این خودرو که به خارج صادر می‌شود کیفیت بهتری را نسبت به مدل‌های عرضه شده در بازار داخل دارند.