نگاهی به جاذبه‌های ترکیه
میترا یزدچی
ترکیه از همسایگان شمال غربی کشور ما است که متشکل از دو شبه‌جزیره است.

عکس: حمید جانی‌پور
شبه‌جزیره آسیایی آناتولی که ۹۷درصد خاک ترکیه را تشکیل می‌دهد و شبه‌جزیره تراس شرقی که ۳درصد بقیه خاک ترکیه است و در اروپا قرار گرفته است.
این دو شبه‌جزیره به وسیله دریای مرمره از یکدیگر جدا می‌شوند. ترکیه از طرف غرب با یونان و بلغارستان و از طرف شرق و شمال شرقی با ایران، ارمنستان و گرجستان از سمت جنوب با عراق و سوریه هم مرز است.
ترکیه سرزمین کوهستانی و فلاتی مرتفع است که در غرب فلات ایران قرار دارد.در مرکز این فلات ناحیه همواری قرار گرفته و کوه‌های مرتفعی آن را محصور کرده است. معروف‌ترین کوه‌های ترکیه آلپهای بونتیک، آق‌داغ و توروس هستند.
استانبول
در استانبول؛ شهری که دو قاره آسیا و اروپا را در آغوش گرفته، گردشگران هم تفریح، هم خرید و هم بازدیدهای تاریخی خوبی خواهند داشت.
موزه‌ها، کلیساها، کاخ‌ها، مساجد، بازار و طبیعت زیبای آن لذتی پایان‌ناپذیر به انسان می‌بخشد. هنگامی که در ساحل تنگه تکیه‌گاهی بیابید و انعکاس تلالو سرخ‌رنگ خورشید را در پنجره‌های سواحل آن سوی تنگه مشاهده کنید، به سهولت درک می‌کنید که چرا انسان‌های قرون گذشته، این مکان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.
زیباترین مکان‌های شهر، در شبه‌جزیره محصور در دریای مرمره، خلیج و قلعه‌ها قرار دارد. مناره‌های بیش از ۵۰۰مسجد که از تپه‌های شهر سر به فلک کشیده است، اتمسفری فوق‌العاده خلق کرده است.
مسجد ایاصوفیه
بنای مسجد ایاصوفیه که در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخی دوران بیزانس است و در زمان کنستانتینوس اول، بنا شده است. در زمان جاستینیانوس اول، به دنبال یک شورش علیه دولت، این بنا دچار حریق شد و دو معمار به نام‌های ایسیدوروس، از میلتوس یا سوکلی فعلی و آنتییوس، از تراللس یا آیدنلی فعلی، ماموریت مرمت آن را یافتند و با استفاده از ۱۰ هزار کارگر، طی پنج‌سال این بنا مرمت و در سال ۵۳۷میلادی مجددا مورد استفاده قرار گرفت. مسجد ایاصوفیه، مدت ۹۱۶سال به عنوان کلیسا مورد استفاده بوده و پس از فتح استانبول به مسجد تغییر کرده و ۴۸۱سال نیز در دوران عثمانی‌ها فعال بوده است. در‌حال‌حاضر این مسجد به موزه تغییر کاربری داده و روزانه پذیرای گردشگران زیادی است.
مینیاترک
مینیاترک در واقع موزه‌ای مینیاتوری از تمام جاذبه‌های کشور ترکیه است که در پارکی جمع‌آوری شده است.
در این پارک برای تمام زبان‌های زنده دنیا بلیت‌های مخصوصی تهیه شده است و هر ملیتی پس از رسیدن به جاذبه‌های ترکیه (که در این پارک به صورت ماکت تهیه شده است) پس از وارد کردن بلیت خود به دستگاه راهنما، به هر زبانی که بلیت خریداری شده است توضیحات را به گردشگر می‌دهد.
توپکاپی
توپکاپی موزه بزرگ جهان اسلام است.
در این موزه اشیای مهمی از جهان اسلام نگهداری می‌شود که برای هر مسلمانی قابل توجه است.
آنتالیا، شهر سواحل متنوع
آنتالیا، یکی از زیباترین شهرهای ساحلی جنوب غربی ترکیه است که علاوه بر زیبایی دارای تاریخی کهن، دریایی آرام و چشم‌نواز و آفتاب دائم است.
آنتالیا، با سایه‌روشن‌های گذشته و حال، تصویری همگون از حیات سنتی و زندگی مدرن ارائه می‌دهد. بنابر اکتشافات باستان‌شناسان، زندگی در این منطقه به 50هزار سال قبل برمی‌گردد و شواهد آن در غاری به نام karain به فاصله 27 کیلومتری آنتالیا کشف و امروزه از پربیننده‌ترین اماکن طبیعی آنتالیا به شمار می‌آید.
منطقه آنتالیا در سال ۵۴۶ قبل از میلاد به تصرف کوروش هخامنشی درآمد و تا حمله اسکندر مقدونی، تحت سلطه سلسله هخامنشیان بوده است. شهر قدیمی آنتالیا توسط رومی‌ها بنا شد و با دیوارهایی بلند که به دریا ختم شده محاصره و تحت حفاظت بوده است، از این رو امروزه به نام قلعه معروف است. این شهر که در دوره سلجوقیان توسعه‌یافته و به بندرگاهی تبدیل شده، از آثار مهم تاریخی منطقه به حساب می‌آید و پیوند زیبایی گذشته و حال، یکی از جاذبه‌های ویژه این قلعه است. طرح و ساختار خانه‌های باستانی قلعه نه تنها از نظر معماری پربها است؛ بلکه بازگوی شیوه زندگی، آداب و سنن و روابط اجتماعی مردم آن زمان است.
خیابان‌های قلعه تنگ غالبا از بندرگاه به طرف بالای قلعه به موازات دیوارها کشیده شده‌اند.
داخل قلعه، خانه‌های گوناگونی دارد که نمایانگر قدرت اقتصادی مالکان آن زمان است، اما وجه مشترک آنها این است که همگی از چوب و سنگ ساخته شده و دارای دو جهت، یکی به طرف خیابان که معمولا طبقه پایین و کم‌پنجره است و دیگری به سمت باغچه با در و پنجره‌های بیشتر است.خانه‌های این قلعه امروز بدون تغییر معماری بازسازی شده و با عنوان مراکز تفریحی و پانسیون در خدمت جهانگردان قرار دارد.
بندرگاه پایین قلعه، دومین بندرگاه مهم ترکیه به حساب می‌آید که امروزه فقط لنگرگاه قایق‌های تفریحی است و بیشتر به عنوان گردشگاه از آن استفاده می‌شود.
گشت‌های روزانه
چه چیزی می‌تواند جذاب‌تر از دیدن چشم‌اندازهای رویایی، کوه‌های سر به فلک کشیده و رنگ‌های باشکوه، دریا و گیاهان باشد؟ اطراف آنتالیا مناطق دیدنی بسیاری وجود دارد، ما این نقاط دیدنی را برای سفرهای یک‌روزه شما پیشنهاد می‌کنیم. آبشار دودان بلند با فضایی خالی در پشتش، تجربه‌ای زیبا برای شما خواهد بود.
در مسیر ساحل لارا نیز آبشار دودان کوتاه قرار دارد که مستقیم وارد دریا می‌شود. آبشار کورشونلو و دریاچه نیلوفر، واقع در ۱۸ کیلومتری آنتالیا، مکان‌هایی هستند که زیبایی طبیعت در آن خودنمایی می‌کند. ساحل ماسه‌ای لارا، در ۱۲ کیلومتری شرق است، اما به ساحل سنگی کنیالتی نزدیک‌تر است که در غرب شهر قرار دارد.
در بخش شرقی کوه کان، 30کیلومتری آنتالیا، غار کارایین قرار دارد که مربوط به دوران پالئولیتیک (50هزار سال پیش از میلاد) می‌شود. این منطقه قدیمی‌ترین مکان ترکیه است. در بخش ورودی غار، موزه کوچکی از بقایای غار وجود دارد که بیشتر یافته‌های مختلف این غار در موزه‌های ترکیه قرار دارند.
اطلاعات ضروری
پول رایج ترکیه لیره است ولی برای خرید از دلار و یورو نیز استفاده می‌شود. ترکیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جیر و چرم دنیا است و شما می‌توانید اجناس مرغوبی را با قیمت مناسبی در این کشور از جیر و چرم تهیه کنید.
در حال حاضر ایرانیان برای سفرهای کوتاه به ترکیه نیاز به ویزا ندارند. ساعت رسمی این کشور یک ساعت و نیم نسبت به ایران عقب است.
قهوه ترک معمولا در ترکیه بعد از صرف غذا نوشیده می‌شود و از فواید آن رفع خستگی و سستی ذهن است و به هضم غذا هم کمک می‌کند.
قهوه در قرن دوازدهم وارد ترکیه شد و در قرن پانزدهم توسط ترکان عثمانی به اروپا شناسانده شد.
از بعد اجتماعی دعوت به قهوه، نشانه دوستی و مهمان‌نوازی است. به قول یک مثل ترکی: «یک فنجان قهوه خاطره‌اش چهل سال باقی می‌ماند.»
علاوه بر قهوه، دونر کباب و باقلوای ترکی از خوراکی‌های معروف این کشور است.