چه یخچال و فریزری بخریم
یوسف آذرنوش
وقتی در یک روز گرم تفتیده تابستان حسابی تشنه هستید و لب‌هایتان از شدت بی‌آبی خشک شده است، در یخچال را باز می‌کنید و آبی در لیوان ریخته و نوش جان می‌کنید.

طرح: ساسان ضرابی
احساسی ناشی از لذت و آرامش شما را فرا می‌گیرد و یخچال در فضای ذهنیتان جایگاهی خاص می‌یابد.
ظهور این احساس گر چه هنوز وجود دارد؛ اما در حال قدیمی شدن است و دیگر تمام انتظارات مردم از یک یخچال در همین مختصر ختم نمی‌شود. ذائقه‌ها و خواسته‌ها به تناسب پیشرفت‌های تکنولوژی تغییر کرده است. اگر دیروز داشتن‌ آب سرد و میوه خنک و غذای سالم مردم را به خرید یخچال وا می‌داشت، امروز علاوه بر اینها ویژگی‌های دیگری نیز مورد نظر خریداران است.
برخورداری از ضرورت‌هایی همچون سیستم‌های بوگیر، برفک‌زدایی، حجم زیاد، رنگ‌های انحصاری و غیره مطرح است و در بازار رقابتی، محصولاتی بیشتر جلب توجه می‌کنند و در معرض خرید گسترده‌تر قرار می‌گیرند که با فن‌آوری‌های روز تطابق داشته باشند و در واقع ذائقه‌های مردم را که مدام تغییر می‌کند، ارضا کنند.
امروز دیگر در عرصه تولید، تنها تولید کردن بدون توجه به نیازهای روز معنا ندارد. چنین روندی در بازار موفق نیست و محصول، خود به خود از صحنه حذف می‌شود. در دنیای رقابتی امروز تنها برندهایی دوام می‌آورند که بتوانند خود را به فن‌آوری‌ها و نوآوری‌های انحصاری مجهز کنند و از تولید محصولاتی که کارکردهای قدیمی دارند، پرهیز کنند.
در حال حاضر، انواع مختلف یخچال، فریزر و یخچال فریزر با حجم‌های فیزیکی مختلف از 5/2فوت گرفته تا 25 فوت در بازار موجود است که هر کس با توجه به نیاز و سلیقه خود به خرید آنها اقدام می‌کند. هنگام خرید این محصول، پیش از هر چیز توجه به ضمانت‌نامه آن، برای اطمینان از قابل برگشت بودن محصول در صورت خرابی ضرورت دارد.دومین ویژگی مهم یخچال و فریزر، داشتن کمپرسور باکیفیت و با برند معتبر است. چرا که قلب یک یخچال و فریزر همین موتور است که در صورت مشکل داشتن، این وسیله را از کارایی خارج می‌سازد.
ویژگی دیگر، شکل ظاهری و داخلی محصول و رنگ آن است که این امر به سلیقه افراد بستگی دارد. حجم داخلی و ترکیب‌بندی محصول می‌تواند موثر باشد که چگونگی برخورد با این امر نیز بستگی به ذائقه خریدار دارد. خصوصیات دیگری که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته، نداشتن برفک، سیستم کنترل جریان هوای داخل محصولات، میزان مصرف انرژی در طول زمانی مشخص و ... است.
داشتن هر یک از اینها می‌تواند امتیازی برای برند دارنده باشد.
هر روز که می‌گذرد نوآوری‌های جدیدی روی یخچال و فریزر قرار می‌گیرد که قابل مقایسه با محصولات سال‌های قبل نیست. نصب تلویزیون بر روی در یخچال‌ها، نوعی عجیب از این تحول تکنولوژی است. احتمالا در آینده یخچال‌های تلفن‌دار، بستنی‌ساز، موزیکال و ... نیز به بازار خواهد آمد.
چنین فن‌آوری‌هایی، برندها را از هم متمایز می‌کند و آنها را در رقابتی شدیدتر قرار می‌دهد و تولیدکنندگان مجبور می‌شوند مدام به تحقیق و پژوهش بپردازند تا از رقبای خود عقب نیافتند و در بازار همچنان ماندگار باشند.
چنین واقعیتی به برندهای خارجی یا داخلی محدود نمی‌شود و همه تولیدکنندگان مجبورند خود را با شرایط روز سازگار سازند.
خریدار داخلی دیگر آن یخچالی را که هنوز با امکانات 30سال پیش تولید می‌شود و نوآوری در آن لحاظ نشده در سبد خرید خود قرار نمی‌دهد. خریدار امروز، شکل‌های ساده محصول را نمی‌پسندد و برای او مهم است که وسیله‌ای در خانه‌اش داشته باشد که به او احساس لذت دهد و شکیل بودنش را به عنوان نمادی برای گران‌قیمت بودن مطرح کند.
قیمت «یخچال» و «فریزر» در بازار از ۱۰۰هزار تومان به بالا است. قیمت «یخچال فریزر» نیز از قیمت‌های حدود ۲۰۰هزار تومان تا چهارمیلیون تومان عرضه می‌شود.
(قیمت انواع یخچال، فریزر و یخچال فریزر (خارجی

(قیمت انواع یخچال، فریزر و یخچال فریزر (داخلی