مرمت جزیره میدان آزادی

گروه راهنما- میدان آزادی از بزرگ‌ترین میدان‌های تهران است که برج آزادی با ارتفاع ۴۸ متر در آن قرار دارد. برج آزادی یا شهیاد در سال ۱۳۵۰ به عنوان نماد پایتخت ساخته شد که طراح این میدان مهندس حسین امانت بوده است. مساحت زیربنای این میدان حدود ۷۸هزار متر مربع است و بنای آن به صورت دروازه‌ای به ارتفاع ۴۵متر ساخته شده است که پنج‌متر داخل زمین است. طاق برج تا زمین ۲۳متر فاصله دارد و شامل هشت بخش مجزا است. عرض پایه این بنا ۶۶متر است و برای ساخت آن ۳۰ماه زمان برده است.

در محوطه میدان ۶۵۰۰مترمربع به صورت زیبا باغچه‌بندی و گل‌کاری شده است و در ساختمان آن ۲۵ هزار قطعه‌سنگ به کار رفته و ۹۰۰تن آهن مصرف شده است.

مجموعه فرهنگی آزادی متشکل از چند بخش در طبقه تحتانی برج آزادی قرار دارد و شامل موزه، کتابخانه، واحد سمعی و بصری، سالن اجتماعات، سالن نمایشگاه، سالن برگزاری کنسرت و اجتماعات است.

مجموعه فرهنگی با پنج هزار مترمربع دربرگیرنده برج اصلی است. مجموعه کتابخانه با مساحتی حدود ۲۴۳مترمربع، مکانی است که از طریق ۳۰دستگاه کامپیوتر به شبکه‌های اطلاع‌رسانی داخلی و خارجی متصل است.

در موزه این برج تکه‌سنگی از کره‌ماه است که ریچارد نیکسون، رییس‌جمهورسابق آمریکا در سفر به ایران به این موزه اهدا کرده است.

جزیره میدان آزادی در‌حال‌حاضر در دست مرمت و بهسازی است و طبق گفته مهندس رضایی‌نژاد، معاون فنی و مهندسی سازمان زیباسازی شهر تهران براساس زمان‌بندی‌های صورت گرفته با همکاری سه سازمان دیگر از جمله میراث فرهنگی، شهرداری منطقه ۹ و بنیاد رودکی همراه با امضای تفاهم‌نامه‌ای، بازسازی و مرمت جزیره آزادی تا قبل از فرارسیدن جشن پیروزی انقلاب به اتمام خواهد رسید.

وی اظهار داشت: سازمان زیباسازی شهر تهران به دنبال نگرانی افکار عمومی در سال‌های گذشته و شایعاتی از این قبیل که برج آزادی در حال تخریب و آب در زیربنای این برج نفوذ کرده است، طی مطالعاتی که با مشارکت مشاور خود انجام داد، برای مرمت جزیره میدان آزادی و جلوگیری از نم و رطوبت به زیرمجموعه برج‌آزادی تصمیماتی را اتخاذ کرد.

مهندس رضایی‌نژاد با اشاره به این امر که در پی اقدامات صورت گرفته برای بازسازی جزیره آزادی چه اتفاقاتی قرار است به وقوع بپیوندد، اظهار کرد: از آنجا که از ابتدای ساخته شدن برج، تاسیسات زیر برج دستخوش تغییرات نبوده و رطوبت حاصل از باران و آبیاری فضای سبز جزیره میدان آزادی باعث صدمه دیدن برج شده است، سازمان زیباسازی شهر تهران برای عایق‌کاری تاسیسات آن، تمام محوطه را خاکبرداری خواهد کرد و بعد از این اقدام، تمام تاسیسات زیر برج عایق‌کاری خواهند شد و علت این اقدام برای جلوگیری از نفوذ بیشتر رطوبت به برج آزادی است.

وی در مورد سایر اقدامات اظهار داشت: چمن جزیره آزادی تعویض خواهد شد و به جای آن از چمن ترک استفاده می‌شود. در این حین سیستم آبیاری چمن‌ها نیز به منظور جلوگیری از پیش‌آمدن مشکلات گذشته تعویض می‌شود در گذشته از آب شیرین برای آبیاری این چمن‌ها استفاده می‌شده، اما حال برای آبیاری، آب چاه مقرر شده است.سیستم نورپردازی برج قرار است توسط یک شرکت معتبر پیمانکار که پروژه‌های مهمی را در دنیا انجام داده است، تعویض شود. معاون فنی و مهندسی زیباسازی شهر تهران در خصوص بودجه اختصاص یافته به این پروژه نیز گفت: بودجه‌ای که در تخمین اولیه برای مرمت و بهسازی این برج در نظر گرفته شد، سه میلیارد تومان بوده است و در‌حال‌حاضر مرمت فاز اول میدان آزادی به اتمام رسیده است.