از حق خودم نمی‌گذرم

سینا غیاثی‌نژاد

به یاد داریم در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰ خبر از آمدن خودروهای وارداتی به گوش می‌رسید که بر حسب اتفاق یکی از این خودروها پراید نام داشت. این خودرو که از خاور دور می‌آمد و برای مصرف‌کنندگانی که سال‌ها محکوم به استفاده از پیکان بودند، یک انتخاب عالی به شمار می‌رفت که با شرایط آن دوره نسبتا سازگار بود و بعدها شاید همین ماشین پایه‌گذار حذف پیکان و توقف تولید آن شد.

حال با گذشت نزدیک به ۱۴ سال از ساخت آن نه تنها هیچ بهبودی در ساخت آن لحاظ نشده است، بلکه روز به روز شاهد پایین آمدن کیفیت آن هستیم. این پرسش مطرح است که چگونه خودرویی که هیچ امکانات و خصوصیات مثبتی با شرایط روز ندارد، چگونه در کشور ما تولید می‌شود و جالب‌تر از آن به فروش هم می‌رسد. شاید یکی از دلایل آن عدم وجود رقیب در کشور برای کارخانه سایپا باشد. پراید هم راهی را می‌رود که پیکان رفت.

در ماه گذشته تصمیم به خرید یک خودروی سواری گرفتم، وقتی به قیمت‌ها توجه بیشتری کردم، متوجه شدم با بودجه‌ای که در دست دارم فقط یک اتومبیل وجود دارد و دیگر هیچ گزینه دیگری برای انتخاب وجود ندارد.

پس به ناچار تصمیم به خرید پراید صندوق‌دار گرفتم و بعد به نزدیک‌ترین نمایندگی فروش سایپا رفتم و اقدام به خرید کردم و داستان آغاز

شد.

ابتدا مسوول فروش گفت که خودرویی برای فروش وجود ندارد و بعد از اصرار، آرام به من گفت که صاحب این نمایندگی چند تا پراید دارد! ولی باید مبلغ دویست هزار تومان اضافه‌ پرداخت کنید. به ناچار قبول کردم که ای کاش قبول نمی‌کردم.

بعد از آن که مسائل اداری و مالی انجام شد، خودرو را تحویل گرفتم. جالب آن است که این خودرو فقط به اندازه ۵ کیلومتر بنزین داشت و در چند کیلومتری منزلم از کار افتاد.

با شرایط سهمیه‌بندی بدون کارت سوخت مجبور شدم با خواهش از دوستی ۲۰ لیتر بنزین بگیرم تا کارت سوختم برسد. (البته حدود یک ماه است که کارت سوخت نیامده و هنوز بنزین ندارم).

وقتی باکم پر شد، خودرو را به پارکینگ منزل رساندم و به علت نداشتن پلاک، خودرو را در پارکینگ خواباندم.

۲ روز بعد وقتی خواستم خودرو را جابه‌جا کنم، متوجه شدم که استارت نمی‌زند. حدس زدم که اشکال از باتری است پس از تماس با شرکت، جهت گارانتی و آمدن مکانیک متوجه شدم که باتری ماشین قابل استفاده نیست. توجه فرمایید ماشین صفر کیلومتر باتری سالم ندارد!

آیا کارخانه تست کنترل کیفیت ندارد. به هر حال با راهنمایی مکانیک شرکت به یک نمایندگی تعمیر رفتم و در آنجا یک مطلب را به من گفتند که باعث شد به این مساله پی ببرم که واقعا کارخانه سایپا تست کنترل کیفیت ندارد.

چون به من با کمال خونسردی گفتند موتور ماشین شما باید عوض شود. جالب نیست؟ ماشین خشک صفر کیلومتر باید موتورش عوض شود.

راستی این عیب ماشین از کجا شروع می‌شود. با مبلغ ۷میلیون و ۵۵۰هزار تومان خودروی دیگری نمی‌توان خرید پس همان عدم رقابت و حذف نکردن خودرویی که دیگر کشور سازنده آن هم حاضر به استفاده از آن نیست آیا این درست است که مسوولان سایپا با مشتریان خود چنین می‌کنند و این که بعد از گذشت یک ماه هنوز کارت سوخت خودروی خریداری شده نیاید. به خدا که من از حق خودم نمی‌گذرم.