فروش بهتر برای چاپ دومی‌ها

«زندگی در ریگ روان»

دنیای اقتصاد- آلبر کامودر «افسانه سیزیف» می‌گوید: «خدایان سیزیف را محکوم کرده بودند سنگی را که بر اثر وزن خود از بلندی فرو می‌غلتید، پیوسته به کوه ببرند. آنها به حق اندیشیده بودند که مجازاتی خوف‌ناک‌تر از کاری بیهوده و بی‌امید نیست.» «زن در ریگ روان» را هم می‌توان روایتی دیگر از زندگی‌های سیزیف‌وار دانست.

این کتاب خواندنی «کوبو آبه» نویسنده نامدار ژاپنی را برای اولین بار نشر نیلوفر با ترجمه مهدی غبرایی در زمستان ۸۳ منتشر کرد و حالا بعد از حدود سه سال، چاپ دوم این اثر روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته و جزو پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها شده است. «نیکی جومپی» شخصیت اصلی داستان، مردی حشره‌شناس است که برای جست‌وجوی حشره‌ای کمیاب یک روز تعطیل در کنار دریا از خانه بیرون می‌رود و در راه برای استراحت خانه زنی در گودال شن را انتخاب می‌کند؛ اما زن او را محکوم به گذراندن ۷ سال در میان «ریگ روان» می‌کند. ساکنین گودال هر روز باید شن‌ها را تخلیه کنند تا زنده بمانند و مرد مانند سیزیف، ۷سال مجبور به بالا بردن سطل‌های شن از گودال می‌شود. راه فرار ۷ سال بر او بسته می‌ماند و هنگامی که زن به مرد شکسته در این سال‌های بیهوده اجازه گریز می‌دهد، زن را آبستن می‌بیند و زندگی سیزیف وار را برمی‌‌گزیند و به این لذت تن می‌دهد. لذت‌های کوچک و هدف‌هایی کوچک و پوچ برای بودن! بودنی که زین پس نه نتیجه محکومیت که حاصل اختیار خود اوست. این کتاب ۲۳۶صفحه‌ای «کوبوآبه» را می‌توانید با بهای ۲۸۰۰ تومان تهیه کنید.

«بازی با مرگ؛ بازی عروس و داماد»

بسیاری از شما «بلقیس سلیمانی» را با این نام اسطوره‌ای از یادداشتش به نام «من کیستم» می‌شناسید. یادداشتی که از زوایای گوناگون او را به عنوان یک «زن» معرفی می‌کرد. «بازی عروس و داماد» هم چون یادداشت کوتاه او مورد توجه بسیاری قرار گرفت. مجموعه‌ای از ۶۰داستان کوتاه که پس از یک بار انتشار در تابستان ۸۶، برای دومین بار در پاییز ۸۶ چاپ شد.

«بلقیس سلیمانی» در این مجموعه با مرگ بازی می‌کند و با برخوردی ساده و گذرا با این محدوده مجهول، ترس از آن را به شوخی بدل می‌کند. زبان ساده و نگاه عمیق نویسنده در این مجموعه که به همت نشر چشمه منتشر شده است، دغدغه‌های اجتماعی او را ملموس‌تر جلوه می‌دهد.

«زندگی به روایت مرد داستان فروش»

رمان «مرد داستان فروش» که در سال ۲۰۰۱ میلادی در نروژ منتشر شد، بعد از رمان «دختر پرتقالی» آخرین اثر یوستین گوردر، نویسنده نامدار نروژی است.

گوردر با ترجمه مطرح‌ترین اثرش «دنیای سوفی» در ایران شناخته شد. دنیای سوفی لقمه‌هایی ساده از پیچیده‌ترین مباحث فلسفی بود که در قالب یک رمان به تصویر کشیده می‌شد.

«مرد داستان فروش» بعد از «دنیای سوفی» پرفروش‌ترین اثر «گوردر» به حساب می‌آید و از آثار دیگر او می‌توان «راز فال ورق»، «زندگی کوتاه است»، «درون یک آینه؛ درون یک معما» و ... را نام برد.

گر چه مرد داستان فروش با ترجمه وفادار به متن «مهوش خرمی‌پور» تا حدی خواننده را خسته می‌کند، اما همچنان می‌توان این داستان را که «کتاب‌سرای تندیس» برای دومین بار به قیمت ۲۸۰۰تومان چاپ کرده از آثار خواندنی گوردر دانست.

«ها کردن آقای عکاس»

نام «پیمان هوشمند‌زاده» پیش از این یادآور عکس‌هایش بود؛ اما «ها کردن» چهره تازه‌ای از آقای عکاس را نمایش داد. این کتاب مجموعه‌ای است از چهار داستان که چندان بی‌ارتباط با هم نیستند. داستان‌ ها روایت زندگی یک مرد هستند. مردی که در «یک بار هم شده گوش بده سوسن»، از توجه زنش به آرامش و مدیتیشن به سطوح آمده یا در «فیروزخان» به کامپیوتر خانگی‌اش عشق می‌ورزد. با وجود اینکه چند ماه از انتشار اولین مجموعه داستان «هوشمندزاده» توسط نشر چشمه گذشته، این کتاب همچنان صدرنشین فروش این انتشارات است.