ریشه‌های شرقی در آثارذهنی

نگاه سوم- فضای گرم و دلچسب گالری باران این روزها میزبان سوغات‌هایی از سرزمین یخبندان است. آثاری که به همراه نقاش آن از سوئد به ایران آمده است. منوچهر منصور دهقان را در گالری دیدم کنار بازدیدکنندگان ایستاده بود و با حوصله آنها را همراهی می‌کرد و توضیحاتی را در ارتباط با کارهای خود به بازدیدکنندگان آثارش می‌داد. این دومین نمایشگاه انفرادی او بعد از ورود مجددش به ایران بود.

شبیه به هزار و یک شب

به گفته خود نقاش، اثر جدیدی از خود را در این نمایشگاه نگه داشته و این کارها متعلق به دوره زندگی او در سوئد و مجموعه‌ای از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ است. وی در ارتباط با کارهایش گفت: کارهای من بیشتر سوررئال است و بیشتر فضاهای متعلق به یک جهان فانتزی و کارهای ترکیبی از گرافیک و نقاشی با یکدیگر هستند. وی در توضیح چگونگی به وجود آوردن این آثار می‌گوید: «کارهای من کاملا ذهنی و در ترتیب کار قرار می‌گیرند، یکی همین کارهای فانتزی و ذهنی است و دیگر هم نقاشی صرف است. بعضی از مجموعه‌های این کلکسیون به صورت مجموعه‌ای پشت سرهم هستند که یکدیگر را کامل می‌کنند، کارها از نظر خود من و کسانی که آنها را دیدند یک تم کاملا شرقی و ایرانی دارد و حتی دوستانی که کارهای من را در سوئد دیده‌اند این نقاشی‌ها را شبیه به داستان‌های هزار و یک شب می‌دانند و شاید این شباهت به این بازگردد که تمام کارهای من ذهنی هستند و در نهایت نیز فضاهای ذهنی من و ریشه‌های من شرقی و ایرانی است.»

زمستان طولانی

چهار تابلو در کنار هم در این مجموعه چهار فصل‌ سال را ترسیم کرده‌اند که البته برخلاف بیشتر نقاشان که با نشان دادن نمادهای روتین طبیعت برف، باران، خورشید و ... فصل‌ها را نشان می‌دهند این نقاشان با ترکیب یک زن و مرد و رنگ‌های سرد و گرم در یک قاب بسیار ساده چهار فصل را نشان می‌داد و نکته جالب در این چهار قاب، بزرگ بودن یکی از قا‌ب‌ها در میان سه قاب دیگر بود، قاب بزرگ متعلق به زمستان بود و وقتی در ارتباط با آن سوال کردم دهقان گفت: «زمستان در سوئد بسیار طولانی است. در یک قاب دیگر یک کمپوزیسیون رنگ وجود دارد که فیگور به وجود آمده در آن کاملا تصادفی است، اما در نهایت این تصادف نیز باعث به وجود آمدن یک تصویر خاص شده، تصویری شبیه به یک مرد سوارکار.

منوچهر منصور دهقان

متولد شهریور ۱۳۳۲ در تهران است. اوفارغ‌التحصیل هنرستان نقاشی پسران و دانشکده هنرهای زیبای تهران است. از شاگردان هانیبال الخاص بوده و در کشور سوئد زندگی می‌کرده و در مدت اقامت خود به تدریس نقاشی و ساخت فیلم مستند با موضوع گرافیکی مشغول بود. در این نمایشگاه ۳۸ اثر از این هنرمند نقاش وجود دارد، آثاری که ارزان‌ترین آنها ۱۵۰هزار تومان و گران‌ترین آن ۹۵۰هزار تومان می‌باشد. کارهای این نقاش از تاریخ ۲۳آذر تا دو هفته آینده در گالری باران در بزرگراه چمران، خیابان اوین - کوچه شهید کچویی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.