وزن خود را چگونه کنترل کنید
فربد حمیدیان
با پیشرفت علم و شناخت دقیق چاقی و مشکلات و بیماری‌هایی که از چاقی ناشی می‌شود یا چاقی به باعث افزایش آن مشکلات می‌شود، دیگر از به چاقی نشانه سلامتی یاد نمی‌شود، بلکه نشانه‌ای از مشکلات و ناراحتی‌ها و بیماری‌ها است.

گسترش وسایل مبارزه با چاقی مانند کمربندهای لاغری، گوشواره‌های لاغری، ژل‌های لاغری، داروهای لاغری، رژیم‌های غذایی و دستگاه‌های کم کردن و کنترل وزن مثل تردمیل، نشان‌دهنده این است که بیشتر مردم متوجه مشکلات چاقی هستند و برای دوری از عوارض و در اکثر موارد تناسب اندام می‌خواهند به هر شکل که شده خود را لاغر کنند.
آمار و ارقام سازمان‌های بهداشتی نشان می‌دهد که ۱۰درصد افزایش وزن غیرمتناسب باعث می‌شود که شانس مرگ ۱۳درصد افزایش یابد. چاقی باعث به‌وجود آمدن بیماری‌های زیادی می‌شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به فشار خون، چربی خون، مرض قند، بیماری‌های قلب و عروق، تنگی نفس، صاف شدن کف پاها، درد در مفاصل، دردهای کمر و همچنین اختلال‌های متابولیکی اشاره کرد.
فرد چاق همواره با مشکلاتی روبه‌رو است. این افراد زود خسته می‌شوند و خیلی از کارها و تفریحات را نمی‌توانند انجام دهند. جدای از آن چاقی باعث بدشکل شدن بدن می‌شود.
جمع شدن چربی در شکم، اطراف سینه و ران‌ها باعث زشت‌شدن فرد چاق می‌شود. گاهی هیچ مشکلی ناراحت‌کننده‌تراز این برای فرد چاق نیست. ممکن است فرد چاق، همه مشکلات را بپذیرد ولی نمی‌تواند نگاه‌های معنادار اطرافیان را بپذیرد، امروزه چاقی یکی از نگرانی‌هایی است که گریبان‌گیر بسیاری از افراد شده است.
دیده‌ایم که گاه کودکان هم در این رابطه با مشکلاتی مواجه هستند. تعداد کودکان دچار اضافه وزن و چاق به میزان محسوسی در حال افزایش است. کودکان زمان کمتری را به ورزش کردن اختصاص می‌دهند و اغلب وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و ... می‌کنند.
شیر پرچرب، پنیر پرچرب و کالباس سه نوع از بدترین غذاها از نظر چربی اشباع‌شده برای کودکان هستند.
مادران، از هنگام تولد کودکان باید توجه داشته باشند که به کودک چه می‌خورانند. والدین باید در سنین پایین‌تر کودکان خود را در صورت احتمال اضافه‌وزن نزد یک کارشناس تغذیه برده تا از ادامه این روند جلوگیری کنند.
اکثر افراد در سنین بالا اضافه‌وزن پیدا می‌کنند و در این سنین، به دلیل کاهش فعالیت و کاهش طبیعی متابولیسم بدن تا اندازه‌ای طبیعی است و باید دریافت انرژی در این افراد کاهش یابد.
خیلی از ما عادت به خوردن غذاهای پرحجم داریم و فکر می‌کنیم که اگر یک یا دو وعده غذا را جا بیاندازیم، می‌توانید در وعده بعدی جبران کنیم. امروزه زیاده روی و پرخوری یکی از مهم‌ترین دلایل چاق شدن است. هرچه بدن مجبور به هضم حجم بیشتری غذا در یک زمان شود، مقدار بیشتری از آن را به عنوان چربی ذخیره می‌کند؛ زیرا بدن هرچه را قادر به هضم آن نباشد، آن را دفع و یا به صورت چربی در بدن انباشته می‌کند.
این روزها برای جلوگیری از این مساله، توصیه می‌کنند که روزانه در ۵ تا ۶وعده غذایی کوچک غذا بخورید. کاری که اکثر مردم هیچ وقت انجام نمی‌دهند. اگر روزانه بیش از مقدار توصیه شده کالری مصرف کنید باعث می‌شود که بدن کالری‌های اضافی را به صورت چربی ذخیره کند. برای فردی متوسط و فعال مصرف روزانه ۲۰۰۰کالری کافی است چربی باید ۲۰درصد کالری‌های مصرفی روزانه را تشکیل دهد.
گاهی اوقات کم‌کردن وزن با خوردن غذاهای صحیح ایجاد نمی‌شود، بلکه با انجام کارهای مناسب انجام می‌شود. با رعایت این نکات خواهید دید که خیلی زود وزنتان کاهش پیدا می‌کند.
به هر حال اگر شما از چاقی مفرط رنج می‌برید و یا به دنبال رسیدن به یک فرم و تناسب اندام ایده‌آل هستید، راه‌ها و روش‌های گوناگونی مثل ورزش کردن، رژیم‌های غذایی، دستگاه‌های تناسب اندام و... وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید، ولی به طور قطع برای لاغر شدن در کنار انجام ورزش که بهترین و کم‌هزینه‌ترین و اصولی‌ترین راه است، شما می‌توانید از دستگاه‌های تناسب اندام که چند منظوره هم هستند استفاده کنید هر چند که این دستگاه‌ها قیمت‌های بالایی دارند، ولی طبیعتا استفاده از ورزش و این دستگاه‌ها بسیار مفیدتر از راه‌هایی مانند دارودرمانی، کمربندهای لاغری و رژیم‌های سخت غذایی است، در اینجا با تعدادی از این دستگاه‌ها و قیمت‌های آنها آشنا خواهید شد.