دانستنی‌های املاک
گروه راهنما-‌خرید، فروش یا اجاره املاک، قوانین و ضوابط خاص خود را دارد که بهتر است برای انجام معاملات این چنینی با این مقررات آشنایی کامل را داشته باشید تا از نظر حقوقی و قانونی دچار مشکل نشوید، پس خوب است برای اطلاع بیشتر از این قوانین مطالب زیر را با دقت بخوانید.

شرایط قانونی :
عقد هر گونه قرارداد در رابطه با ملک به 2صورت قابل تنظیم است.
۱ - قرارداد رسمی
2 - قرارداد عادی
هر نوع قرارداد یا نوشته‌ای که بین دو یا چند نفر نوشته و تنظیم شود (حتی به صورت دست نویس) و در ذیل این قرارداد ۳نفر به عنوان شاهد زیر متن قرارداد را امضا کنند، این قرارداد رسمیت داشته و قابل مطرح کردن در مراجع قضایی از جمله دادگستری می‌باشد. به این نوع قرارداد که افراد بین خود نوشته و منعقد می‌کنند وبا حضور شهود به آن رسمیت می‌بخشند قراردادهای عادی گفته می‌شود؛ تمام مواد این قرارداد طبق توافق بین طرفین تنظیم و منعقد می‌گردد، اما قرارداد رسمی به آن دسته از قراردادها گفته می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و منعقد خواهد شد، کما اینکه تمامی مواد وبندهای این قرارداد نیز کلمه به کلمه مشابه به بندهای همان قرارداد عادی است. در یک قرارداد اعم از اجاره‌نامه یا مبایعه‌نامه موارد زیر باید قید شود:
اجاره نامه:
۱ - مشخصات کامل موجر
2 - مشخصات کامل مستاجر
۳ - مورد اجاره: (مشخصات کامل ملک یا واحد مورد نظر اعم از متراژ، مشخصات کامل سند مالکیت، تعداد اتاق‌ها، ... وکلا هر گونه وسایل یا ملزوماتی که در ملک یا واحد آپارتمانی مورد بحث وجود دارد یا تهیه و تدارک آن در تعهد موجر است.)
4 - مدت اجاره
۵ - اجاره بها که باید نحوه پرداخت آن به طور کامل و دقیق (به صورت نقدی، چک یا هرگونه سند دیگر) قید شود.
6 - قید نوع مصرف مستاجر (مسکونی، اداری یا تجاری )
۷ - تعداد نفراتی که در مدت اجاره از ملک استفاده می‌کنند. و دیگر شروطی که موجر و مستاجر در زمان انعقاد قرارداد بین خود شرط می‌کنند.
مبایعه‌نامه:
۱ - مشخصات فروشنده یا فروشندگان
2 - مشخصات خریدار یا خریداران
۳ - مشخصات و امکانات مورد معامله (مشخصات کامل سندی ملک و هرگونه امکاناتی که در زمان معامله یا در زمان تحویل ملک به خریدار یا خریداران در تعهد فروشنده یا فروشندگان است)
4 - بهای ثمن مورد معامله، زمانبندی و چگونگی نحوه پرداخت آن.
ارکان بالا جزو ارکان اصلی یک مبایعه‌نامه است، ولی توضیحات دیگری نظیر تعهد فروشنده یا فروشندگان به اینکه مورد معامله مشمول مصادره اموال، سرپرستی، توقیف یا مورد رهن ووثیقه و ممنوع‌المعامله نیست، از مواردی است که باید در نظر گرفته شود. هر کدام از انواع قراردادهای ذکر شده با تمامی شروط و بندهای آن در زمانی که ۳نفر شاهد با ذکر مشخصات خود ذیل تمامی صفحات آن را به امضا برسانند، رسمیت یافته و از آن لحظه به بعد قابل اجرا و قانونی خواهد بود و به همین نحو در صورت بروز اختلاف و یا مشکل بین طرفین معامله قابل طرح در کلیه محاکم دادگستری مربوط به وقوع آدرس ملک است.