مذاکرات کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوا در بالی، برای دستیابی به یک نتیجه قطعی به بن‌بست رسید. دو برنده جایزه صلح نوبل امسال تلاش کردند که با حضور خود تحرکی در این کنفرانس ایجاد کنند. کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوا در بالی به مرحله تعیین‌کننده خود وارد شد.

مذاکرات برای دستیابی به یک نتیجه قطعی دریک مرحله به بن‌بست رسید.

مواضع اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا برای تنظیم سند پایانی، به‌شدت با یکدیگر اختلاف داشتند. در شامگاه روز پنجشنبه، ۱۳‌دسامبر، دو برنده جایزه صلح نوبل امسال، ال گور و راجاندرا پاچاوری، رییس شورای جهانی آب‌وهوا، با حضور خود تحرکی در این کنفرانس ایجاد کردند.

او آمد، آن گونه که برازنده یک مدافع آب‌وهوا است، با پای پیاده. اتومبیلی وی را مشایعت نمی‌کرد و تنها چهار محافظ همراه او بودند؛ ولی محافظان به هیچ کس اجازه نمی‌دانند به معاون رییس‌جمهوری سابق آمریکا، ال گور نزدیک شود. وی از کنار هیات مذاکرات سازمان ملل که در لابی هتل کنفرانس اجتماع کرده بود، بدون هیچ سخنی رد شد و وارد تالار سخنرانی شد که بیش از یک‌هزار نفر در آن نشسته بودند. با حضور او شوری در تالار برانگیخته شد.

ال گور در سخنان خود نخست پیامی دوستانه برای راجاندرا پاچاوری فرستاد. رییس شورای جهانی آب‌وهوا، به همراه ال گور، روز دوشنبه گذشته، ۷‌دسامبر، جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بود. ال گور که فیلم مستندش با عنوان «یک حقیقت تلخ» توجهات را به خود جلب کرده و برنده جایزه اسکار شده است، در سخنان صریح خود سیاست کشورش در مورد آب‌وهوا و نیز مواضع هیات نمایندگی آمریکا در این کنفرانس را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «کشور من، ایالات متحده آمریکا، مسوولیت اصلی در عدم پیشرفت در این کنفرانس را دارد؛ ولی آمریکا تنها کشوری نیست که می‌تواند زمینه موفقیت در این کنفرانس را فراهم آورد.»