دنیای‌اقتصاد- از سال 2000 تا 2007 حجم سرمایه‌گذاری ابرقدرت‌های اقتصادی منهای آمریکا (شامل هفت‌ کشور صنعتی) در ایران، رقمی بالغ‌بر 215میلیارد دلار بوده است که 101میلیارد دلار آن به چین رسیده است. فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و روسیه با فاصله بسیار زیادی در رتبه‌های بعدی هستند.

دنیای‌اقتصاد- چین با ۱۰۱میلیارد و ۷۴۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری و روسیه با ۳میلیارد و ۷۵۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری طی هفت سال گذشته به ترتیب بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران بوده‌اند. این در حالی است که چین با ۹۶میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری در پتروشیمی، نفت و گاز ایران گوی سبقت از شش کشور صنعتی دیگر (به غیر از آمریکا) را در این زمینه ربوده است. در همین حال، کشورهای فرانسه و آلمان تنها سرمایه‌گذاران بخش مخابرات و روسیه تنها سرمایه‌گذار در بخش صنایع نظامی ایران محسوب می‌شوند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز، موسسه مطالعاتی بنگاه اقتصادی آمریکا براساس گزارش‌های شرکت‌ها و نیز وب‌سایت‌های مختلف، فصلنامه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی گزارشی را درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران توسط کشورهای صنعتی بین سال‌های 2000 تا 2007 منتشر کرده است. مشروح این گزارش را در جدول ذیل پیش رو دارید: