لباس زیر لباسی استراتژیک

سبا قدیری

پوست بدن شما حساس‌ترین عضو شما به حساب می‌آید. این حساس‌‌ترین عضو می‌طلبد در تهیه و تامین نوع پوشش پوستتان دقت لازم را خرج کنید، اما گاهی اوقات یا بهتر بگویم اغلب اوقات دقت شما به تنهایی نمی‌تواند در خرید لباس مرغوب کمکتان کند. لباس زیر پوشاکی است که در خرید آن باید به موارد مهمی توجه کرد. کارشناسان صنعت پوشاک، لباس‌های زیر را لقب «لباس استراتژیک» داده‌اند. شاید به خاطر همین استراتژیک بودن این نوع لباس است که امروزه تعداد برندهای معتبر پوشاک در تولید این نوع البسه کم و ناچیز است.

یادتان باشد گفتیم برند معتبر و منظورمان هرگز تولیدی‌های زیرزمینی نیست.

این را هم باید آویزه گوشتان کنید که متاسفانه بسیاری از لباس‌های زیر که در بازار عرضه می‌شوند و مارک‌های خارجی (البته نام فارسی با حروف لاتین) بر روی آنها زده شده است، در زیرزمین‌ها و خانه‌های قدیمی در مرکز تهران بافته می‌شوند.

لباس زیر را اگر بخواهیم در صنایع نساجی طبقه‌بندی کنیم جزو گروه بافت‌های حلقوی یا گردباف قرار می‌گیرد.

یعنی این نوع لباس‌ها عمدتا توسط ماشین‌های گردباف بافته و تولید می‌شوند. به همین خاطر تولید انواع لباس‌زیر شامل شورت و زیرپوش پیچیدگی خاصی ندارد و اگر یک ماشین بافندگی و یک کارگاه رنگرزی کوچک در فضایی محدود داشته باشید، می‌توانید حجم زیادی از این نوع لباس را تولید کنید.

معیار شما برای خرید لباس زیر چیست؟ آیا می‌دانید یک لباس زیر مرغوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

لباس زیر مرغوب و حافظ سلامتی باید کاملا از الیاف و نخ طبیعی بافته شده باشد.

پنبه یک نوع الیاف طبیعی است که خواص فیزیکی و شیمیایی آن کاملا برای استفاده لباس زیر برای شما هماهنگ است.

الیاف طبیعی همان‌طور که از نامشان پیدا است، چون ساخت دست بشر نیستند، هیچ‌گونه خطری برای پوست ندارند. پشم و پنبه دو نوع الیاف طبیعی پرمصرف در صنایع نساجی هستند.

از پنبه در موارد بسیاری در صنایع پزشکی نیز استفاده می‌شود. مثلا همین دستمال‌های نخی پزشکی (پد) که برای پانسمان استفاده می‌شوند، صددرصد از جنس پنبه هستند.

لباس زیر باید دو ویژگی عمده داشته باشد:

ویژگی اول: راحتی و لطافت

ویژگی دوم: خاصیت جذب رطوبت سطح پوست (عرق)

در مورد ویژگی اول این نکته قابل توجه است که لباس‌های زیر چون تماس مستقیم با پوست بدن شما دارند، باید نرمی و لطافت خاصی در جنس لباس وجود داشته باشد. این نرمی و لطافت را که نساجان از آن به «سطح زیردست» یاد می‌کنند، فقط و فقط با به کاربردن الیاف و نخ پنبه و همچنین نوع بافت لباس به وجود می‌آید. نرم بودن لباس زیر را می‌توانید با کشیدن دست روی سطح لباس تست کنید. اگر در هنگام مالش سطح لباس زیر توسط انگشت دست، احساس سرخوردن انگشت روی لباس برایتان ایجاد شد، آن لباس سطح زیردست فوق‌العاده خوبی دارد، اما جذب رطوبت لباس زیر ویژگی مهمی است که به این سادگی نمی‌شود قبل از خرید به آن پی برد.

پس تکلیف چیست؟

توصیه ما به شما برای روشن‌شدن تکلیف فقط این است؛ لباس‌های زیر را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

خرده‌فروشی‌هایی که همه نوع اجناسی عرضه می‌کنند و جوراب و شورت و زیرپوش هم جزئی از آن است، هرگز صلاحیت لازم برای این کار را ندارند.

چند سالی است فروشگاه‌هایی در سطح شهر به وجود آمده که کارشان فقط عرضه لباس زیر است. ویترین این فروشگاه‌ها پر است از انواع جوراب! اما کارشان فقط جوراب‌فروشی نیست. این فروشگاه‌ها در واقع نماینده مستقیم فروش چند کارخانه تولید لباس زیر هستند.

در خریدن لباس زیر سلیقه حرف اول را نمی‌زند! مهم کیفیت و دارا بودن شرایط لازم است.

سعی کنید لباس زیرتان تا حد امکان به لحاظ رنگ‌بندی سفید و ساده باشد.

رنگ یک نوع ماده شیمیایی است که اگر چه در نسج الیاف و نخ رفته و به این سادگی‌ها هم بیرون نمی‌آید، اما زمانی که لباس با آب تماس پیدا می‌کند و مرطوب می‌شود به خصوص هنگامی که تن شما عرق می‌کند، این احتمال وجود دارد که رنگ‌ها از لباس پس بزنند. این پس‌زدگی لباس در لباس‌های نامرغوب و غیر استاندارد حتمی است.

پس برای آنکه احتمال آسیب رسیدن به پوست بدنتان تا حد مقدور به صفر برسد از خرید لباس‌های زیر رنگی و طرح‌دار خودداری کنید تا اگر هم نتوانستید در موقع خرید لباس خوب را از بد تشخیص دهید، لااقل خطر آسیب رساندن آن را کاهش دهید.

لباس زیر نباید چسبان باشد. در هنگام خرید لباس زیر سراغ بسته‌های چندتایی نروید! بسته‌های چندتایی لباس زیر این فرصت را از شما که بتوانید لباس را باز کرده و جنس و نرمی آن را مورد ارزیابی قرار دهید، می‌گیرد. همیشه سعی کنید نوعی را انتخاب کنید که به صورت تکی بسته‌بندی شده باشد.

از خرید لباس خارج از جعبه هم جدا خودداری کنید. لباس‌هایی که در جعبه و بسته نیستند به صورت فله‌ای تولید و عرضه شده‌اند.