نوشابه، عامل اصلی چاقی در کودکان

باهره دامغانی- نوشابه‌های گازدار به عنوان یکی از علل اصلی چاقی کودکان زیر ۱۲سال است؛ بنابراین باید اقدامات جدی به منظور محدود نمودن مصرف این نوع نوشیدنی‌ها انجام گیرد. یکی از عواملی که موجب تمایل بیشتر افراد به مصرف نوشابه‌های گازدار می‌شود، تبلیغات گسترده آن در رسانه‌ها است.

بر همین اساس ممنوعیت فروش انواع نوشابه‌ها در بوفه دبستان‌ها و محدودتر کردن عرضه آن در مدارس و دبیرستان‌ها یکی از اقدامات خوب در این جهت است.

همچنین ممنوعیت تبلیغات گسترده در رادیو و تلویزیون را باید در اجرای این کار درنظر گرفت؛ زیرا تبلیغات تمایل کودکان را به مصرف، زیادتر می‌کند. برخی از تولیدکننده‌های بزرگ نوشابه مانند کوکاکولا نیز این هشدار را دریافت کرده‌اند و از این رو به تولید نوشابه‌های کم گاز روی آورده‌اند.

نوشابه‌ها باید برچسب میزان کالری، انرژی و ارزش غذایی را روی بطری‌ها حک کند و به طور کلی سایز بطری‌ها را کاهش دهد تا حجم نوشابه ریخته شده در بطری کم شود. اکثر کودکانی که به واسطه مصرف نوشابه‌های گازدار پرکالری و مواد مشابه دچار چاقی می‌شوند، زیر ۱۲سال هستند و تحقیقات نشان می‌دهد در بیشتر موارد، چاقی‌های ایجاد شده تا سن ۱۲سالگی به سختی قابل درمان است.

اثرات سوءتغذیه‌ای نوشابه

نوشابه مشکی می‌تواند بر رشد کودکان اثر منفی داشته باشد چون کافئین موجود در این نوشابه‌ها باعث کاهش جذب کلسیم در بدن شده و با گذشت زمان پوکی استخوان در افراد دارای سن بالا را به دنبال خواهد داشت.

کارامل موجود در نوشابه‌های سیاه که از سوختن قند حاصل می‌شود، باعث از بین رفتن ویتامین C موجود در بدن شده که کمبود ویتامین Cباعث ایجاد بیماری‌هایی همچون سست شدن مینای دندان و لثه می‌شود.

امروزه در نوشابه‌های رژیمی از قندهای ساخارین و اسپارتام استفاده می‌کنند که این قندها نه تنها برای بدن مضر است؛ بلکه قند ساخارین باعث ایجاد سرطان پروستات در آقایان می‌شود.