پرایدهای خود را نو کنید

مژگان میرزایی

استفاده از خودروهای کارکرده و بهسازی شده سال‌ها است که در دنیا به صنعتی جدید و یکی از صنایع پایین دستی خودرو تبدیل شده است. خودروسازان بزرگ طی سال‌های گذشته به منظور ایجاد تقاضای بیشتر در بازار و به روز کردن محصولات تولیدی خود، خودروهای کارکرده با عمر بالای ۴ الی ۵ سال را با حداکثر ۶۰هزار مایل کارکرد جایگزین خودروهای صفر کیلومتر کرده و خودروهای کارکرده را پس از بهسازی و تعویض قطعات معیوب در اختیار متقاضیان خاص این خودروها قرار می‌دهند.

استفاده از خودروهای بهسازی شده در سایر کشورها موجب افزایش استفاده از این نوع خودروها شده به صورتی که طی سال‌های گذشته استفاده از خودروهای کارکرده در کشورهای توسعه یافته روند رو به رشد داشته است و بسیاری از متقاضیانی که قصد خرید خودروهای صفر کیلومتر را ندارند، متقاضی خرید خودروهای کارکرده هستند.

در‌حال‌حاضر ۷ تا ۱۲درصد خودروهای در حال تردد در کشورهای آفریقایی را خودروهای کارکرده تشکیل می‌دهند و این رقم در کشور انگلیس و فرانسه به ترتیب به ۲میلیون و ۸۰۰هزار تا ۴میلیون دستگاه می‌رسد.

جایگزینی خودروهای کارکرده با خودروهای نو در سایر کشورها موجب شده که سن خودرو در این کشورها حداکثر به ۵ سال برسد، این در حالی است که این رویه در ایران کاملا متفاوت بوده است.

به طوری که سن برخی خودروهای در حال تردد در ایران نزدیک به ۳۰ سال برآورد می‌شود و شرکت‌های خودروساز نیز به دلیل دولتی بودن، تمایلی برای به روز کردن خودروهای کارکرده ندارند؛ اما با تشکیل ستاد تبصره۱۳ و اجرای طرح جایگزینی خودروهای کارکرده طی سال گذشته در مجموع ۲۵۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد و برای سال‌جاری نیز مسوولان، طرح خروج ۳۰۰هزار خودروی فرسوده را در دستور کار خود قرار دارند.

شرکت سایپا نیز سال گذشته علاوه بر طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به صورت مستقل، طرح جایگزینی پرایدهای کارکرده با عمر بالای ۵ سال را در دستور کار خود قرار داد که این طرح پس از چندین ماه به دلیل تغییراتی در نرخ سود بانکی متوقف شد؛ اما شرکت سایپا پس از گذشت یک سال طرح جایگزینی پرایدهای کارکرده را مجددا آغاز کرد و علاوه بر جایگزینی پرایدهای کارکرده بهسازی این گونه پرایدها را نیز در دستور کار خود قرار داد.

این شرکت پس از بهسازی، خودروهای کارکرده را با شرایط خاص در اختیار متقاضیان خودروهای کارکرده قرار می‌دهد.

این شرکت به منظور جذب مشتری بیشتر و افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی خود، اقدام به جایگزینی خودروهای کارکرده با عمر ۵ سال و با کارکرد ۱۲۰هزار کیلومتر کرده است.

پس از شرکت سایپا ایران‌خودرو نیز اقدام به جایگزینی خودروهای پژو ۲۰۶ با پژو صندوق‌دار کرد؛ اما این شرکت تنها بحث جایگزینی را در دستور کار خود قرار داد و تاکنون اقدامی جهت بهسازی خودروهای کارکرده صورت نداده است.

شرکت سایپا به منظور تشویق دارندگان خودروهای کارکرده، تسهیلات بانکی در نظر گرفته تا به این طریق دارندگان خودروهای کارکرده برای جایگزینی خودروهای کارکرده خود در طرح بهسازی شرکت سایپا حضور فعال داشته باشند.

به گفته مسوولان شرکت سایپا این شرکت برای خودروهای کارکرده ۳ تا ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان تسهیلات در نظر گرفته است و متقاضیان مابه‌التفاوت قیمت خودرو کارکرده را نیز به صورت نقدی پرداخت می‌کنند؛ اما مالکان خودروهای کارکرده برای دریافت خودروی پراید نو ۲میلیون تومان تسهیلات و برای دریافت ریو ۵ تا ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان تسهیلات با سود ۱۴ یا ۱۷درصد دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر مالکان خودروهای کارکرده پس از انجام مراحل قانونی و اداری، طی مدت ۱۵ روز می‌توانند خودروی نو خود را تحویل بگیرند.

به گفته مسوولان شرکت سایپا ۹۳۸هزار و ۴۴۷ دستگاه خودروی پراید مشمول این طرح می‌شود که مالکان آنها می‌توانند خودروی خود را جایگزین پراید و ریوی صفر کنند.

مالکان خودروهای کارکرده می‌توانند برای ثبت‌نام خودروی کارکرده خود بهwww.setco.saypasales.com:۳۰۳۰ مراجعه کرده یا با مراجعه به نمایندگی این شرکت در یادگار امام که به منظور ثبت‌نام از متقاضیان در نظر گرفته شده است اقدام به ثبت‌نام خودروی کارکرده خود کنند.

پس از ثبت‌نام متقاضیان از سوی شرکت سایپا جهت تعیین قیمت خودرو به نمایندگی این شرکت دعوت شده و خودروی آنها توسط دو کارشناس دادگستری، دو کارشناس فنی و کارشناس بازار مورد بازبینی قرار می‌گیرد و این کارشناسان قطعات خودرو را از طریق چک لیست تست و در نهایت کارشناسان بازار قیمت نهایی خودرو را اعلام می‌کنند.

پس از موافقت مالک و خرید خودروی کارکرده، کار بهسازی روی خودرو آغاز می‌شود که این عمل ۲ الی ۴ روز به طول خواهد انجامید و پس از طی شدن این دوره خودرو کاملا سالم تحویل متقاضیان این گونه خودروها می‌شود.

همچنین خودروهای بهسازی شده از گارانتی چند روزه برخوردار خواهند بود.