پشت پرده وام بدون وثیقه

سعید اردلان

به دلایل مختلف از قبیل تامین ودیعه مسکن، خرید خودرو، بدهی و غیره باعث می‌شود مردم از وام‌های ۲ تا ۱۰میلیونی استفاده کنند، چه آن امتیاز وام متعلق به خود آنها باشد به صورت دستورات و نامه‌های دریافتی از مراکز مسوول یا سپرده‌گذاری و یا اینکه آن را از دارنده امتیاز وام خریداری کنند، با مشکلی مواجه هستند به نام «ضامن» چون این نوع وام‌ها به وثیقه ملکی نیاز ندارد و می‌بایست ۲تا ۳ضامن که کارمند رسمی دولت و دارای گواهی حقوق و ضمانت پرداخت (کسر از حقوق) باشد به بانک ارائه تا بانک بتواند تسهیلات فوق را تحویل وام گیرنده دهد. متاسفانه به علت اینکه متقاضیان گاهی فاقد ضامن معتبر هستند، اقدام به تهیه و تامین ضامنین با دادن پاداش از طریق روزنامه و غیره می‌کنند که در چندین ماه گذشته شاهد مسائل و مشکلاتی در این زمینه بوده‌ایم که بیان می‌شود.

۱ - برخی افراد شیاد با جعل مدارک شغلی توانسته‌اند مبالغی از افراد متقاضی دریافت و آن را به بانک ارائه دهند، مسلما پس از استعلام بانک که چند روزی طول می‌کشد متقاضی متوجه جعلی بودن مدارک می‌شود که هم از لحاظ قانونی کار به مراجع قضایی می‌کشد و هم از لحاظ مالی متضرر می‌شود.

۲ - برخی افراد در آگهی‌های روزنامه‌ای با ارائه یک شماره موبایل بدون جا و مکان جلوی بانک قرار گذاشته و اقدام به اخذ مبالغی به عنوان پیش‌پرداخت جهت تهیه ضامن می‌نمایند که معمولا سر قرار بعدی حاضر نشده و پول متقاضی از بین خواهد رفت.

۳ - در مواردی مشاهده شده است افرادی به عنوان متقاضی و خریدار حق امتیاز وام، اقدام به خرید ضامن معتبر نموده و وام فوق را اخذ و اقساط را نمی‌پردازند، معمولا خریدار امتیاز معادل سفته امضاءشده توسط وام دارنده و ضامنین را تهیه و پس از امضاء به عنوان تعهد پرداخت به آنها تحویل می‌دهند که این کار چندان موثر نبوده و متعهدان اصلی و طرف‌حساب بانک دارنده اصلی وام که روی سفته را امضا کرده و ضامنین که پشت سفته را امضا کرده‌اند هستند و متقاضی فوق با تغییر آدرس از دسترس این افراد دور و عملا آنها کار زیادی از لحاظ قانونی نمی‌توانند انجام دهند.

مسلما واگذارکنندگان این وام‌ها و ضامنین (پاداشی) با احتساب این مساله می‌توانند متوجه شوند که فردی که به این‌صورت وام خریداری می‌کنند قصد پرداخت اقساط را دارد یا خیر؟

وام ۷میلیون قیمت=یک‌میلیون وهفتصدهزار تومان+ دو ضامن=یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان+ نقد کردن چک وام +۴۵۰هزار تومان می‌شود+سه میلیون و

هفتصد و پنجاه هزار تومان یعنی مبلغ سه میلیون و ۲۵۰۰۰۰هزار تومان برای متقاضی باقی می‌ماند که می‌بایست حدود ۹میلیون تومان به بانک بازگرداند، آیا این منطقی است؟برای پیشگیری و محکم‌کاری واگذارکنندگان این وام‌هااز شغل و محل کار و محل زندگی متقاضی(خریدار امتیاز وام) و مدارک شناسایی وی مطمئن و از آنها رونوشت داشته باشند.