شهرک اکباتان در دست توسعه
مهدیه فرجی
شهرک اکباتان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در غرب تهران در منطقه ۵ شهری واقع شده است.

موقعیت جغرافیایی اکباتان به این صورت است که از سمت شرق به کوی بیمه و شهرک دیگری به نام آپادانا، از شمال به کوی فردوس، از غرب به صنایع هواپیماسازی و از جنوب به فرودگاه مهرآباد منتهی می‌شود.
برای ساخت این شهرک، طرح وسیع‌تری برنامه‌ریزی شده بود که بنا به دلایلی آن طرح کاملا اجرا نشد. این شهرک از سه فاز تشکیل شده که هر فاز شامل چند بلوک و هر بلوک شامل چند ورودی مجزا است.
فاز یک اکباتان با اینکه سال‌های زیادی از زمان تاسیس آن می‌گذرد، اما هنوز هم از لحاظ مهندسی ساختمان و امنیتی که در ساخت‌وساز این فاز است، می‌توان گفت در خاورمیانه بی‌نظیر است. فاز یک اکباتان از 10 بلوک متشکل شده که این 10 بلوک به دو قسمت 4 و 6 بلوکی تقسیم می‌شوند. استادیوم راه‌آهن و شهید دستگردی باعث جدا شدن این 10 بلوک شده است، می‌توان 4 بلوک شمال استادیوم را بلوک بالا و 6 بلوک جنوب استادیوم را بلوک پایین نام‌گذاری کرد.
این بلوک‌ها به گروه‌های A، B و C قسمت‌بندی شده‌اند. تفاوت این قسمت‌بندی در این است که در بلوک A آپارتمان‌های دوخوابه در اکثر طبقاتش به چشم می‌خورد و چهارده ورودی دارد. بلوک B آپارتمان‌های دوخوابه ندارد و شامل ۱۷ورودی است و اما در بلوک C ا۱۵ ورودی دارد و مانند بلوک B آپارتما‌ن‌های بلوک دوخوابه نیستند و باید گفت که بلوک C از لحاظ معماری با بلوک‌های A و B تفاوت دارد.
فاز دوم اکباتان شامل 19 بلوک است که در حال حاضر بلوک‌های 3 و 5 هنوز تکمیل نشده و مراحل تکمیلی ساخت‌وساز را طی می‌کند این بلوک‌ها توسط تعاونی مسکن دانشکده فنی دانشگاه تهران و تعاونی‌ مسکن سپاه پاسداران در حال ساخت است، اما هر کدام از این تعاونی‌ها ساخت یک بلوک را بر عهده گرفته است.
فاز سوم از ۳۳ بلوک تشکیل شده که دارای پانزده‌هزار و پانصد و نود و سه واحد مسکونی است.
شرایط محیطی شهرک اکباتان این طور است که با مشارکت یک شرکت مالزیایی بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی، رفاهی در فاز 2 در حال ساخت است، در این فاز سه بازارچه و چهارمدرسه وجود دارد. شهرک اکباتان از فضای سبز کافی برخوردار است، حضور بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و امکانات کامل ورزشی از امتیازات مثبت این شهرک است. تمامی این ویژگی‌ها را می‌توان عاملی در وابستگی ساکنان نسبت به شهرک دانست؛ به طوری که برای این ساکنان، زندگی در سایر جای شهر تهران را سخت‌ است.
به علت بالا بودن امتیازات در این شهرک بسیاری از ساکنان کلان‌شهرها زندگی در اکباتان را نسبت به زندگی در شهر بزرگ تهران ترجیح می‌دهند.
در این جا باید خاطرنشان کرد که به دلیل افزایش هجوم جمعیت برای ساکن شدن در این شهرک قیمت مسکن در این منطقه رو به افزایش است. به طوری که می‌توان گفت بیشترین ساکنان این منطقه را افرادی از طبقه متوسط و حتی متوسط رو به بالا تشکیل می‌دهند.