لزوم تشکیل صندوق کمک مالی برای حفاظت از جو زمین

یکی از درخواست‌های سازمان کمک‌رسانی اوکسفام از نمایندگان کنفرانس جو زمین سازمان ملل متحد در بالی ایجاد صندوق کمک مالی برای کشورهای در حال رشد است. رشته‌های اقتصادی زیست محیطی هم در خدمت حفاظت از جو زمین هستند و هم به ایجاد محل‌های جدید اشتغال کمک می‌کنند.

این سازمان خواستار آن است که به هنگام مشاوره در باره قراردادی که پس از سال ۲۰۱۲ در مورد حفاظت از جو زمین بسته خواهد شد، یعنی پس از به پایان رسیدن مدت پروتکل کیوتو، به نیاز مالی کشورهای فقیر به طور شایسته توجه شود.

کیت راورث، کارشناس جو زمین در سازمان اوکسفام در این باره می‌گوید: «ما انتظار داریم که طی مذاکراتی که درباره ایجاد صندوقی برای کمک مالی به کشورهای در حال رشد صورت می‌گیرد این کشورها هم حق اظهار نظر داشته باشند.

چون چنین چیزی را نمی‌توان کمک به کشورهای فقیر نامید، بلکه این پولی است که برای جبران هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌شود که در کشورهای فقیر بوجود آمده تا این کشورها بتوانند مشکل‌های جوی‌ای را حل کنند که کشورهای غنی باعث آن هستند.

بعد از اینکه صندوق کمک مالی آماده شد، باید کشورهای ثروتمند همه پولی را که به آن نیاز هست، در اختیار بگذارند و نه فقط بخشی از آن را. آن وقت خواهیم دید که این کشورها تا چه حد در کارشان جدی هستند».

به گزارش سازمان اوکسفام در حالی که کشورهای در حال رشد تنها پولی ناچیز دریافت می‌دارند، کشورهای صنعتی مبالغ هنگفتی را صرف مقابله با آثار و نتایج تغییرات جوی در قلمرو خود می‌کنند.