غلامرضا نام‌ور، مدیر انتشارات رجا:

وضعیت نشر در‌حال‌حاضر اصلا رضایت‌بخش نیست و این مشکل به حدی جدی شده است که بسیاری از انتشاراتی‌ها کار خود را تعطیل کرده‌اند. به نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن این معضل، کتاب‌نخواندن ما ایرانی‌ها است و اینکه در سبد خرید خانوار بودجه‌ای به عنوان خرید کتاب در نظر گرفته نمی‌شود.

همچنین باید اعتراف کرد که نوشته نویسندگان نیز از کیفیت کافی برخوردار نیست و گویی قلم آنها نیز به خاطر ممیزی‌هایی که وزارت ارشاد قایل شده تحلیل رفته است. به عنوان مثال خود ما به خاطر اینکه در پایان سال کتاب‌هایمان فروش نرفته بود، مجبور بودیم سرمایه ۱۱میلیونی خود را به کارگاه‌هایی که کتاب را تبدیل به خمیر برای مقواسازی می‌کنند، بفرستیم و مبلغ ۱۷۰هزار تومان را به جای آن دریافت کنیم.

محمدعلی داوودی‌پور، مدیر انتشاراتی زرین و سیمین

من همیشه به دوستان هم‌صنف خودم نیز گفته‌ام که در طول این ۳۵سال وضعیت انتشار را هیچ‌گاه بد ندیده‌ام؛ چون بازار نشر همیشه بالا و پایین دارد؛ یعنی هم اوضاع رونق را تجربه کرده‌ایم هم دورانی که فروش کم بوده و شرایط ما از لحاظ اقتصادی خوب نبوده است.

کار تخصصی ما انتشار کتاب‌های هنری است و با اینکه ما تقریبا مخاطب عام نداریم و به خاطر نوع کاغذ و فرم چاپ قیمت این کتاب‌ها معمولا بالاتر از کتاب‌های دیگر است، اما به وسیله تنوع در چاپ کتاب‌های مختلف می‌توان از ضرردهی جلوگیری کرد؛ چون بعضی کتاب‌ها که فروش بیشتری دارند، می‌توانند جبرانی برای کتاب‌هایی باشند که کمتر فروش می‌روند.

فرمان بهروزی، مدیر انتشارات سهیل

متاسفانه بازار کتاب و نشر ایران با اینکه باید فضایی بسیار سالم داشته باشد، اما حتی این محیط نیز از گروه‌بندی، ارتباطات و در نهایت از شر مافیا مصون نمانده است و این مافیای کتاب انتشاراتی‌های کوچک‌تر را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کنند؛ به حدی که این انتشاراتی‌ها قدرت رقابت با بازار را از دست می‌دهند و هر روز نیز ضعیف‌تر می‌شوند.

به طوری که ممکن است دو کتاب یک‌جور در دو انتشاراتی مختلف با یک کیفیت به چاپ برسند، اما به خاطر اینکه انتشاراتی قوی‌تر بخواهد رقیب خود را از بازار حذف کند.

کتاب را به قیمت خیلی کمتر ارائه داده و در نهایت تمام این اختلاف‌ها و زد و بند‌ها باعث ضررهای مالی و در نتیجه حذف از بازار خواهد شد. از طرف دیگر به علت اینکه در فرهنگ ما کتابخوانی جانیافتاده کمتر کسی کتاب‌های غیردرسی را می‌خرد و این باعث می‌شود، کسانی که کتاب‌های غیردرسی و دانشگاهی را منتشر می‌کنند، ضرر بیشتری بدهند.