دبیر نخستین دوره کتاب سال طنز گفت: در نخستین دوره کتاب سال طنز از برگزیدگان طنز ایران در سال‌های ۷۵ تا ۸۵ در رشته‌های شعر، ترجمه، نثر، تحقیق و داستان تجلیل می‌شود. به گزارش فارس، سیدجواد موسوی، دبیر این جشنواره گفت: ما متولی اصلی طنز در ایران نیستیم و عنوان این جشنواره، یک عنوان فرمایشی است. اگر طی سال‌های گذشته در کتاب سال‌های مختلف، از کتاب‌های حوزه طنز هم تقدیر می‌شد، شاید دفتر طنز حوزه هنری به فکر برگزاری این جشنواره نمی‌افتاد.

وی گفت: در حوزه شعر ۴۶ اثر، در حوزه ترجمه ۴۰ اثر، در حوزه نثر ۹۳ اثر، در حوزه تحقیق ۳۲ اثر و در حوزه داستان ۷۵ اثر به این جشنواره رسید و جمعا ۲۷۶ اثر برای داوری به دست داوران سپرده شد.

وی افزود: منوچهر احترامی، هوشنگ مرادی کرمانی، مسعود کیمیاگر، اسدا... امرایی و محمدرضا ترکی داوران نخستین دوره کتاب سال طنز هستند. ما هیچ محدودیتی برای تعداد برگزیدگان قائل نشده بودیم و داوران در تمامی حوزه‌ها، به غیر از حوزه شعر، سه نفر را بدون اولویت اول تا سوم، به عنوان برگزیده اعلام کرده‌اند.

در حوزه شعر دو نفر برگزیده انتخاب شده است و یک بخش ویژه هم در این جشنواره وجود دارد که در این بخش یکی از فعال‌ترین طنزپردازان جایزه‌ای دریافت خواهد کرد.

موسوی در پایان گفت: به هر کدام از برگزیدگان نخستین دوره کتاب سال طنز ۱۰ سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.