یک روز قشنگ بارانی
«اشمیت» برای خواننده‌هایی که عادت کرده‌اند کتاب‌هایش را با ترجمه «شهلا حائری» بخوانند، همیشه صدرنشین است.

هنوز یک هفته از آمدن کتاب تازه‌اش روی میز کتاب‌فروشی‌ها نگذشته، که نامش را در صدر فهرست پرمخاطب‌ترین‌های نشر چشمه می‌بینیم.
«یک روز قشنگ بارانی» مجموعه‌ای است از ۵ داستان کوتاه، با همان عبارت ساده، اما دوست‌داشتنی «اریک امانوئل اشمیت» که به همت «نشر قطره» و با بهای ۱۷۰۰تومان منتشر شده. شخصیت‌های اصلی ۵ داستان، زنان‌اند که هر کدام به شیوه خود و با قلم اشمیت روزهایشان را به تصویر می‌کشند.
گرچه زبان اشمیت در این مجموعه، همان زبان ساده و آشنا است؛ اما این بار نویسنده در هر داستان گره‌ای می‌گذارد و در جملات پایانی خواننده را غافلگیر می‌کند. شاید همین تفاوت «یک روز قشنگ بارانی» با داستان‌های دیگرش چون «اسکار و خانم صورتی»، «ابراهیم آقا و گل‌های قرآن» و نمایشنامه‌هایی چون «خرده جنایات زناشوهری» و «مهمانسرای دو دنیا»، این کتاب تازه را خواندنی‌تر جلوه می‌دهد.


کجا ممکن است پیدایش کنم
«کجا ممکن است پیدایش کنم» که بار اول در «بهار ۱۳۸۶» توسط نشر چشمه منتشر شد، پس از چند ماه در پاییز ۱۳۸۶ به چاپ دوم رسید. این مجموعه داستان کوتاه، نوشته «هاروکی موراکامی»، نویسنده به نام ژاپنی است که با ترجمه «بزرگمهر شرف‌الدین»، توسط نشر چشمه منتشر شده و هنوز چند روزی از آمدن دوباره‌اش نگذشته، به لیست پرمخاطب‌ترین‌های نشر چشمه راه یافته است. شرف‌الدین در مقدمه این کتاب توضیح می‌دهد: «هاروکی موراکامی، بدون شک زاده دوران طلایی ادبیات بین‌المللی است. کتاب‌های او به شانزده زبان دنیا ترجمه شده‌اند.» داستان‌هایی که در این کتاب کنار هم آمده، مجموعه‌ای از ۵ داستان بلند موراکامی هستند که به عقیده مترجم به خوبی بیانگر سبک غالب داستانی این نویسنده‌اند.
این مجموعه با داستا‌ن‌های «فاجعه معدن در نیویورک»، «کجا ممکن است پیدایش کنم»، «کوچک آن زن در زمین»، «راه دیگری برای مردن» و «خواب»، اولین ترجمه فارسی از آثار این نویسنده بین‌المللی ژاپنی است که توسط نشر چشمه و با قیمت 2200تومان منتشر شده است.


قلعه پرتغالی
«عباس عبدی» را همیشه با چهره سیاسی و مطبوعاتی‌اش می‌شناختیم تا این که نشر چشمه چهره‌ای تازه از او نمایان کرد. عبدی را در «قلعه پرتغالی» در مقام نویسنده داستان کوتاه می‌بینیم که مجموعه‌ای با ۱۰ داستان خواندنی را پیش رویمان می‌گذارد. این کتاب ۱۲۷ صفحه‌ای را می‌توانید با قیمت ۲هزار تومان خریداری کنید.


رویاها
اگر مایلید بدانید در خواب‌های شبانه و رویاهایتان چه می‌گذرد، می‌‌توانید سری به مجموعه‌ای از 12 سخنرانی زیگموند فروید در باب روان‌کاوی رویاها بزنید که با زبانی ساده، پیچیده‌ترین مباحث رویاها را بر ما روشن می‌کند.
فروید در سخنرانی‌هایی در معرفی روان‌کاوی و رویاها که با ترجمه «فرزام پروا» و توسط نشر چشمه منتشر شده است، در هر بخش به تحلیل گوشه‌ای از شخصیت رازآلود و پیچیده رویاها می‌پردازد و برای فهم بیشتر، مثال‌هایی از مراجعانش را بیان و تحلیل می‌کند. این کتاب ۲۷۲ صفحه‌ای را می‌توانید به بهای ۳هزار تومان تهیه کنید.