هزینه سرویس هر خودرو برای زمستان چقدر است

آنوش رحام

با توجه به اینکه در آستانه فصل زمستان و شروع بارش برف و باران قرار داریم، بهتر است اتومبیل خود را آماده کنیم تا در زمستان با مشکل مواجه نشویم. از جمله مواردی که باید به آن توجه داشت این است که بخاری اتومبیلتان درست باشد و هزینه سرویس آن بسته به نوع اتومبیل شما بین ده تا ۳۰هزار تومان است، اگر بخاری شما ایراد داشته باشد بسته به اینکه چه نوع وسیله‌ای معیوب باشد هزینه دستمزد آن بالا می‌رود، سرویس ترموستات نیز در ابتدای هر فصل بهتر است که انجام شود و بهای تعمیر یا تعویض آن معمولا بیشتر از ۲هزار و ۵۰۰ تومان نیست.

نگران نباشید، هزینه سرویس اتومبیل هر چقدر بالا باشد گرمای آن در فصل زمستان و زمانی که هوای بیرون سرد است و زمین پوشیده از برف، ارزش پرداخت بهای آن را دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم، ریختن ضد یخ داخل رادیاتور اتومبیل است که از یخ‌ضدگی آب داخل رادیاتور جلوگیری می‌کند. ضد یخ انواع مختلف ایرانی و خارجی دارد که ایرانی آن لیتری ۲هزار و ۸۰۰ تومان و خارجی آن لیتری ۳هزار و ۵۰۰ تومان است.

از دیگر مواردی که برای آمادگی اتومبیلتان در برابر برف و یخبندان بهتر است به آن توجه کنید، زنجیر چرخ است که آن هم دو نوع فلزی و پلاستیکی دارد که نوع فلزی آن هم شامل دو نوع توری یا زنبوری و یخ شکن‌دار پله‌ای است.

این محصول در ایران هم تولید می‌شود؛ اما طرفدار کمتری دارد و فروشندگان دلیل پایین بودن فروش محصولات ایرانی را بی‌کیفیتی نوع بسته‌بندی و شکیل نبودن محصول در عین داشتن مرغوبیت خود کالا می‌دانند. نوع ایرانی زنجیر چرخ که در اراک، همدان و تبریز تولید می‌شود، قیمتی در محدوده ۱۳ تا ۱۳هزار و ۵۰۰تومان دارد، ناگفته نماند تولید اراک نسبت به سایر تولیدات، استاندارد بهتری دارد، اما بازار محصولات چینی در ایران داغ است و نرخ آن در بازار تک فروشی از ۱۲هزار تومان شروع شده و مثل قیمت چتر که در زیر باران بیشتر می‌شود، این محصول هم در زمستان و با شروع بارش برف تا ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد. ناگفته نماند که زنجیر چرخ مرغوب در کشورهای اتریش و آمریکا تولید می‌شود (زنجیر چرخ آمریکایی با مارک‌های کمبل و ویداست) که در حال حاضر در ایران جنس آمریکایی نایاب شده، اما نوع اتریشی آن بیشتر برای ماشین‌های راهسازی به کار برده می‌شوند.

البته در اروپا به غیر از زنجیر چرخ، لاستیک اتومبیل خود را نیز برای زمستان تعویض می‌کنند و نوع لاستیک زمستانی را که آج‌های آن مخصوص زمستان طراحی شده، استفاده می‌کنند. اما در ایران این موضوع زیاد رایج نیست و شاید هزینه بالای هر تایر که جفتی ۸۰هزار تومان به بالا است یکی از دلایل عمده آن باشد. چراغ مه‌شکن هم از جمله مواردی است که نیاز به آن در صورت رفتن به جاده در زمستان بیشتر احساس می‌شود و در شرایطی که هوا مه‌آلود باشد برای دیدن جاده حتما به آن احتیاج پیدا می‌کنید که نرخ آن از هر جفت ۸هزار تومان شروع شده و با توجه به نوع اتومبیل نرخ آن متغیر است.

تیغه برف‌پاک‌کن هم از دیگر وسایلی است که در فصل سرما نیاز به آن احساس می‌شود، البته این یکی دیگر از وسایلی است که باید در همه فصول سال به سلامت آن توجه کرد؛ چون باران در اکثر فصول سال می‌بارد و ممکن است شدت و تکرار آن تغییر کند، اما بهتر است تیغه برف‌پاک‌کن خود را چک کرده و در صورت معیوب بودن حتما آن را تعویض کنید، قیمت این محصول هم از یک‌هزار و ۲۰۰تومان برای اتومبیل پراید شروع شده و بسته به نوع اتومبیل متغیر است.