داستان من و پرایدم

مژگان میرزایی

ماه‌ها در انتظار دریافت خودروی صفر هستید به امید اینکه خودروی تحویلی به دلیل نو بودن، دیگر برای شما دردسری به وجود نمی‌آورد، این انتظار طولانی را تحمل می‌کنید. اما دریغ از روزی که خودروی خود را از نمایندگی شرکت مربوط دریافت می‌کنید و پس از امتحان اولیه خودرو، تمام امیدهایی که برای تحویل یک خودروی بدون دردسر داشتید در عرض چند دقیقه به باد می‌رود و شما تازه متوجه می‌شوید که دردسرهای خودروی صفر کیلومتر از برخی خودروهای کارکرده بیشتر است.

من هم یک پراید صفر دارم. ماشینی که هر وقت یاد مشکلاتی که برای خریدنش کشیدم، می‌افتم، تمامی معایبش را سعی می‌کنم از یاد ببرم و فکر کنم بهترین ماشین روی زمین را دارم.

یادم می‌آید آن روزی که پس از ماه‌ها انتظار نوبت وام خودروی من رسید و قرار شد طبق گفته متصدی بانک پس از آوردن دو ضامن دولتی به همراه ۶میلیون و ۷۵۰هزار تومان سفته و سایر مدارک که برای هریک به خصوص پیش‌فاکتور (آن روزها تبدیل به طلا شده بود) کلی سختی کشیدم، چک تضمین شده در وجه نمایندگی به من داده شد تا با مراجعه به نمایندگی مذکور، خودرویم را تحویل بگیرم. تمامی این پروسه تا زمان تحویل خودرو یک ماه طول کشید و من پس از دردسرهای فراوان با چک تضمینی به نمایندگی مراجعه کردم و پس از انجام مراحل اداری، خودروی خود را بدون پلاک تحویل گرفتم. زمانی که پشت فرمان نشستم و اولین استارت را زدم، دیدم که چراغ بنزین ماشین روشن است و معلوم نیست که با این میزان بنزین، آیا من به منزل خواهم رسید یا نه. وقتی موضوع را به نمایندگی اطلاع دادم، گفتند کارت موقت هنوز نرسیده و باید تا آن زمان صبر کنم، خلاصه با هر مشکلی بود به منزل رسیدم و خودروی بدون پلاک و بنزین را در پارکینگ پارک کردم.

در زمان تحویل خودرو فکر می‌کردم تمام مشکلات، مربوط به قبل از تحویل بوده و با تحویل خودرو مشکلات تمام خواهد شد، اما دریغ که تازه اول راه بودم، گرفتن مدارک، پلاک و کارت موقت سوخت مشکل بعدی بود، بیش از یک‌ماه در انتظار حاضر شدن مدارک بودم تا بتوانم ماشین را از پارکینگ خارج کنم.

بالاخره مدارک حاضر شد و توانستم ماشین را از پارکینگ بیرون بیاورم، هوا گرم بود و به دلیل گرمای هوا سعی کردم که کولر ماشین را روشن کنم، اما کولر به جای هوای خنک مانند یک بخاری عمل می‌کرد. ناچار شدم از هوای خنک صرفنظر کنم و به رانندگی در هوای گرم ادامه دهم.

پس از طی شدن مسیر کوتاهی، مشکل بعدی نمایان شد. هنگامی که می‌خواستم از دنده یک به دنده دو بروم، دنده جابه‌جا نمی‌شد و به اصطلاح عامیانه دنده خوب جا نمی‌افتاد. به وجود آمدن مشکلات موجب شد تا برای رفع عیوب خودرو به نمایندگی مجاز مراجعه کنم، اما متصدی نمایندگی مذکور پس از دیدن کیلومتر ماشین گفت برای سرویس اولیه خودرو باید حداقل ۸۰۰ و حداکثر یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر کارکرد داشته باشد.

پس از اتمام گفته‌های متصدی نمایندگی متوجه شدم که خودروهای صفر کیلومتر برای سرویس اولیه باید شرایطی داشته باشند و تا رسیدن به شرایط مذکور، هیچ نمایندگی اقدام به سرویس‌دهی برای خودرو نمی‌کند و در صورتی که پیش از انجام سرویس اولیه عیوب خودرو توسط نمایندگی غیر مجاز برطرف شود، گارانتی شامل خودرو نمی‌شود و مالک باید تمام عیوب ماشین خود را تا رسیدن به شرایط در نظر گرفته شده برای کسب گارانتی تحمل کند.

بالاخره پس از گذشت چندین ماه و تحمل کردن مشکلات بسیار، کیلومتر ماشین رقم ۸۰۰ را نشان داد. طی تماسی با یکی از نمایندگی‌های مجاز و اعلام مشخصات اولیه خودرو به متصدی نمایندگی، وی تاریخ ۱۰ روز بعد را برای مراجعه به نمایندگی اعلام کرد. با رسیدن روز موعد و مراجعه به نمایندگی مذکور، تمام عیوب خود را طی لیستی به متصدی اعلام کردم و پس از گذشت دو ساعت جهت تحویل خودرو به نمایندگی مراجعه کردم. به هنگام تحویل خودرو متصدی اظهار داشت که یکی از قطعات کولر سوخته و در حال حاضر قطعه گارانتی موجود نیست و باید زمان دیگری برای تعویض قطعه معیوب مراجعه کنم. زمانی که قیمت قطعه را بدون گارانتی پرسیدم، وی گفت: قیمت قطعه بدون گارانتی دوهزار تومان است.اما وقتی از وی خواستم قطعه را بدون گارانتی روی خودرو نصب کند با این جواب مواجه شدم که نمایندگی در حال تعطیل شدن است و باید زمان دیگری را برای مراجعه در نظر بگیرم.

خلاصه تابستان را در گرمای بدون کولر گذراندم و زمستان نیز آغاز شده و بخاری ماشین من هنوز خراب است و نمی‌دانم کی مشکلات ماشین من تمام می‌شود.