کودکان به مکمل‌های ویتامین D نیاز دارند

باهره دامغانی

کارشناس صنایع‌غذایی

شیرخواران، کودکان و نوجوانان باید از مکمل‌های ویتامین D به صورت قطره یا قرص برای سلامتی استخوان‌ها استفاده کنند. به ویژه شیرخوارانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند، به دلیل کم بودن میزان ویتامین D در شیر مادر دچار اختلال رشد می‌شوند. علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کودکان قبل از بروز علائم راشیتیسم دچار کمبود طولانی مدت ویتامین D هستند. راشیتیسم بیماری نرمی استخوان است که به علت کمبود دریافت ویتامین D ایجاد می‌شود. استخوان‌های ضعیف شده در بچه‌های کوچک منجر به پاهای پرانتزی، نرمی جمجمه و به تاخیر افتادن سینه‌خیز رفتن کودک می‌شود. نور خورشید منبع عمده ویتامین D است. زیرا پوست می‌تواند این ویتامین را تولید کند. اگرچه تماس زیاد با نور خورشید برای کودکان کم‌سن خطرناک است و بنابراین به والدین شیرخواران زیر ۶ماه توصیه می‌شود از قراردادن کودکان در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنند، زیرا احتمال سرطان پوست به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

ضدآفتاب‌ها مانع از تولید ویتامین D توسط پوست می‌شوند، اگرچه برای جلوگیری از سرطان پوست توصیه می‌شود. بیشتر بچه‌هایی که از شیرخشک استفاده می‌کنند، میزان کافی ویتامین D به دست می‌آورند، زیرا در این شیرها میزان کافی ویتامین D اضافه شده است. اگرچه پزشکان جهت تقویت ایمنی نوزاد، مادران را تشویق به شیر دادن می‌کنند؛ اما این نگرانی وجود دارد که در طی روند رشد، کودک دچار کمبود ویتامین D شود.

علائم ضعیف شدن استخوان‌ها خفیف و مخفی است. بنابراین ممکن است قبل از اینکه مشکلات تکاملی کودک پدیدار شود، این صدمات ایجاد شده باشد.

در چند ماه اول زندگی حداقل ۲۰۰واحد بین‌المللی ویتامین D در روز، تکامل مناسب کودک را تسریع می‌کند. این میزان ویتامین D باید در تمام طول دوران کودکی و نوجوانی ادامه پیدا کند و بعد از ۶۵سالگی ممکن است نیاز به میزان کمتری از ویتامین وجود داشته باشد.