رییس شورای راهبردی روابط خارجی گزارش شورای اطلاعاتی آمریکا را جالب و قابل‌تامل خواند و گفت: تصور می‌کنم، اکنون مقامات آمریکا بیشتر به سمت تحریم و فشار سیاسی علیه کشورمان پیش بروند و مقدمات قطعنامه بعدی را فراهم کنند. کمال خرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: شورای راهبردی روابط خارجی یک نهاد مشورتی برای رهبری است و بنا ندارد تظاهر به فعالیت بیرونی داشته باشد.

وی مسوولیت اصلی شورای راهبردی روابط خارجی را ارائه مشورت به رهبری دانست و افزود: این شورا ساختار و کمیسیون های خود را دارد و قرار بر این است که به کمک دستگاه‌های مختلف، مسائل کلان روابط خارجی را بررسی و راهبردهای لازم را تدوین و به رهبر معظم انقلاب ارائه کند تا چنانچه رهبری به مصلحت بدانند آن را برای اجرا به دولت ابلاغ کنند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی ابراز امیدواری کرد، دولت از آنچه این شورا تهیه و تدوین می‌کند، استقبال کند. خرازی با اشاره به اینکه نوع تعاملی که دولت قبل با سند چشم‌انداز داشت با نوع تعامل دولت کنونی متفاوت است، گفت: تدوین راهبرد به مسیری که کشور باید بپیماید، کمک می‌کند؛ بنابراین، صرف‌نظر از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد، اطمینان حاصل خواهد شد که کشور در مسیر درستی گام برمی‌دارد.

خرازی اعلام کرد: شورای راهبردی روابط خارجی در جریان طراحی راهبرد سند چشم‌انداز است و علاوه‌بر این، تاکنون در برخی از زمینه‌ها از جمله مسائل منطقه، عراق، هسته‌ای و فرهنگی سندهای مختلفی را طراحی کرده است.

خرازی درباره برگزاری اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس و دعوت از ایران تصریح کرد: نفس دعوت ایران به این اجلاس، مثبت بود؛ اما می‌بایست از قبل شرایط شرکت رییس‌جمهوری در این اجلاس فراهم می‌شد تا با مصالح و عزت جمهوری اسلامی سازگار باشد.

وزیر سابق امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوال درباره گزارش اخیر شورای اطلاعاتی آمریکا مبنی‌بر اینکه ایران تولید سلاح هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، آن را موضوع جالبی خواند و گفت: احتمالا هدف انتشار این گزارش رهایی دولت آمریکا از فشارهایی است که در داخل آمریکا در مخالفت با حمله نظامی به ایران وجود دارد؛ بنابراین تصور می‌کنم، اکنون مقام‌های آمریکا بیشتر به سمت تحریم و فشار سیاسی علیه کشورمان پیش بروند و مقدمات قطعنامه بعدی را فراهم سازند با این هدف که از پیشرفت فنی ایران جلوگیری شود.

خرازی خاطر نشان کرد: به هر صورت، ما می‌توانیم در روشن کردن افکار عمومی و بازداشتن طرف اروپایی از ادامه فشار بر ایران، از این گزارش و گزارش البرادعی استفاده کنیم.