مسافرکشی با سلام و صلوات
معصومه روزبهانی
خیلی از زمانی که ‌تازه تازه موتورسواران به فکر مسافرکشی افتادند نمی‌گذرد. هفت، هشت سالی است که خیلی‌ها در مقابله با بیکاری از موتورسیکلت استفاده می‌کنند و با آن مسافرکشی می‌کنند.

با توجه به شلوغی سطح شهر تهران و وجود ترافیک‌های سنگین شهری، مردم برای اینکه به موقع و سریع‌تر به کارهایشان برسند از مسافرکش‌های موتورسوار استفاده می‌کنند.
البته نباید فراموش کرد که موتوری‌ها در بعضی‌اوقات برای تعیین قیمت کرایه خیلی هم انصاف به خرج نمی‌دهند.
آقایونس یکی از پاتوقی‌های بازار می‌گوید: مسافرکش‌های موتوری را نباید با ماشین‌دارها مقایسه کرد. آنها در راحتی بیشتری نسبت به ما مشغول کار کردن هستند. لااقل در زمستان، بخاری و در تابستان کولر خودروشان به دادشان می‌رسد ولی ما که از این نعمت‌ها بهره‌مند نیستیم، هیچ، از امنیت کمتری هم نسبت به آنها برخورداریم. چنانکه هر روز در سطح شهر تعداد بسیار زیادی از پیک‌موتوری‌ها تصادف می‌کنند که اگر شانس زنده ماندن را داشته باشند چند ماهی را مجبور می‌شوند تا در خانه‌هایشان بمانند.
خلاصه کار ما با سلام و صلوات پول درآوردن است.
تا میدان ولیعصر 2هزار تومان
امروزه استفاده از پیک موتوری رواج پیدا کرده است و اکثر کسانی که عجله دارند از این فرصت جدید استفاده می‌کنند، اما بر سر تامین کرایه اصولا با موتورسوارها به مشکل برمی‌خورند، چرا که به طور مثال اگر بخواهیم مسافت چهارراه امیریه تا میدان ولیعصر را با تاکسی طی کنیم، کرایه‌اش ۳۰۰تومان می‌شود ولی اگر همین فاصله را با پیک موتوری بخواهیم برویم، در صورتی که مسافرکش با انصافی باشد حداقل باید دوهزار تومان بدهیم، وقتی هم که به راننده اعتراض می‌شود در پاسخ می‌گوید: قانونش همینه، اگر ناراحتی پیاده شو. حالا این قانون از کجا آمده و چه کسی تصویبش کرده، بماند.
بنزین عامل گرانی
علی یکی از کارکنان پیک‌ بادپا بازارچه طرخانی می‌گوید: چند سالی است به دلیل اینکه از نظر تحصیلات در سطح پایینی هستم به سراغ مسافرکشی رفته‌ام، خرج خانواده خودم و پدر و مادرم را هم از همین راه درمی‌آورم ولی چند وقتی است با توجه به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، ما نیز دچار دردسر شده‌ایم.
چرا که به عقیده من گران شدن بنزین سبب گران شدن تمام کالاها می‌شود. در این صورت ما هم مجبوریم کرایه‌هایمان را گران‌تر کنیم اما اکثر مسافرها از این مساله ایراد می‌گیرند.
نظام قانونمند
موتورسوارانی که مشغول مسافرکشی هستند برای خود قانون‌هایی هم دارند که میان خودشان به تصویب رسیده است. عمدتا کارهایشان به دو صورت خیابانی و پاتوقی انجام می‌شود.
گروهی که به صورت خیابانی کار می‌کنند در طول روز در نقاط مختلف شهر مشغول گشت‌زنی هستند تا اینکه یک مسافر را گیر بیاندازند. اما موتورسوارهای پاتوقی که حال و روز بهتری نسبت به پیکی‌های خیابانی دارند، الزاما در محل‌هایی که رفت‌وآمد زیاد است و نیاز به موتوری‌ها به وضوح دیده می‌شود، جمع می‌شوند. بیشتر اوقات آنها برای خود مشتری‌های به خصوصی دارند و مشتری‌ها فقط با رانندگانی که به آنها اطمینان دارند کار می‌کنند.
به طور مثال مغازه‌داری که می‌خواهد مقداری وجه نقد، چک یا هر چیز دیگری را به سرعت به مقصد مشخصی بفرستد هیچ‌گاه به موتورسواران خیابانی اطمینان نمی‌کند و از پاتوقی‌ها استفاده می‌کند که این امر خود برگ برنده‌ای است برای پاتوقی‌ها.
اما از دیگر قانون‌هایی که در جمع موتوری‌های پاتوقی رعایت می‌شود این است که اولا هر کس باید بر حسب نوبت خود کار کند. دوم اینکه مشتری هر موتوری مربوط به خود اوست و دیگری حق سوار کردن آنها را ندارد و سومی هم که از همه این قانون‌ها بیشتر رعایت می‌شود این است که یک غریبه به هیچ عنوان حق ندارد بدون رضایت همه گروه به یک پاتوق پا بگذارد. (این هم جزو همان قانون‌های من درآوردی موتورسواران است).
درآمدی کلان اما فصلی
شکر خدا، امروز کاسبی خیلی عالی بود، بیست، سی هزار تومانی کار کرده‌ام. عمو حیدر، پیکی سر خیابان در ادامه گفته‌هایش می‌گوید: در فصل‌های بهار و تابستان رونق کار ما خیلی زیاد است به طوری که حداقل در طی روز سی تا چهل هزار تومان کار می‌کنیم؛ هنوز مسافر قبلی را پیاده نکرده، مسافر بعدی یا سرراهمان سبز می‌شود یا اینکه با تلفن از ما می‌خواهد که کارش را انجام بدهیم.
ولی وقتی هوا رو به سردی می‌رود کار ما هم از رونق خود می‌افتد، به طور مثال امروز که خیلی بازارم داغ بوده توانسته‌ام سی هزار تومان کار کنم، باید بگویم که خودم هم تعجب می‌کنم که در این سرما این مبلغ را توانسته‌ام کار بکنم، اما هر روز که مثل امروز نمی‌شود. روزهایی را هم دیده‌ام که حتی پول بنزین زدن موتورم را هم درنیاورده‌ام. راستی اجازه بدهید تا در همین جا از مسوولان تقاضا کنم که لااقل مقداری هم به فکر ما مسافرکش‌های موتوری باشند؛ چرا که من و تمام کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کنند در اصطلاح با جانمان بازی می‌کنیم تا یک لقمه نان حلال در سفره‌هایمان ببریم.
توصیه
اگر می خواهید برای فرستادن پول یا هر کالای دیگری از پیک موتوری استفاده نمایید به شما توصیه می‌کنیم حتما از آژانس‌های پیک بادپا پیک‌های محلی خودتان استفاده کنید تا هیچ گاه دچار مشکل نشوید و در سطح شهر نیز تا آنجا که می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید تا از امنیت بیشتری برخوردار باشید.