مهدیس فرقانی
ممکن است قیمت مسکن در محله پل امیربهادر در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد.

قیمت هر متر آپارتمان در این منطقه یک‌میلیون و 500هزار تومان است، اما با توجه به سابقه تاریخی این محل این موضوع زیاد هم عجیب به نظر نمی‌رسد. با این که پل امیر بهادر در مناطق شمال شهر واقع نشده است؛ اما با این حال قیمت مسکن در این منطقه با بعضی از مناطق شمال شهر برابری می‌کند. عاملی که باعث افزایش قیمت مسکن در این منطقه می‌شود، مجموع خصوصیات این منطقه است. ساکنان این محل را بیشتر قدیمی‌ها و بومی‌های منطقه تشکیل می‌دهند. دوری از این منطقه برای ساکنانش کاری دشوار محسوب می‌شود، بنابراین نسل‌های بعدی که از نسل اول جدا شده و مستقل می‌شوند، علاقه دارند در نزدیکی خانواده‌های خود ساکن شوند. این مساله یعنی تقاضای مسکن برای جمعیت جدید موجب شده‌است در کوچه‌های تو در توی این منطقه آپارتمان‌هایی پرواحد بنا شود، این در حالی است که گاهی این مساله برای خود ساکنان ایجاد مشکلاتی مثل شلوغی منطقه، آلودگی هوا به خاطر وجود خودروهای ساکنین و یا رفت‌وآمد بالا را به وجود آورده است. نسل جدید این منطقه توانسته‌است عامل اصلی افزایش جمعیت باشد.
پل امیربهادر از نظر موقعیت جغرافیایی، از سمت شرق به میدان شاهپور که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است منتهی می‌شود، از سمت غرب به میدان قزوین که این منطقه نیز یکی از بازارهای اصلی فروش موتور سیکلت در تهران است ختم می‌شود، از سمت شمال به میدان منیریه می‌رسد که این میدان خود بورس فروش لوازم ورزشی به شمار می‌رود، از سمت جنوب نیز به راه‌آهن منتهی می‌شود.
تمامی این موارد موجب شده تا این منطقه به عنوان منطقه‌ای منحصر به فرد و در عین حال با ابعاد گوناگون تبدیل شود. از طرفی، بعد مسکونی آن قابل توجه است و از طرفی کاربری تجاری آن را نمی‌توان فراموش کرد.
اطراف پل امیربهادر در انحصار فروشگاه‌های عرضه کارت‌های عروسی و کارت پستال است.
شاید بتوان گفت: پل امیربهادر بعد از خیابان ظهیرالاسلام اصلی‌ترین مرکز فروش این دست کالاها باشد. وجود تعداد زیادی از مشاوران املاک در این منطقه قابل توجه است، که مراجعه مردم به این آژانس‌های املاک نشان‌دهنده تقاضای بالا برای مسکن در این منطقه است.