آگاهی‌های لازم برای استفاده از وام مسکن

سعید اردلان

لازم است خریداران امتیاز وام مسکن مواردی را بدانند:

۱ - در خصوص قرارداد خرید امتیاز وام مبلغ بیعانه اولیه حداکثر تا ۱۰درصد مبلغ. مثلا وام ۱۸میلیونی که سه‌میلیون است، ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرداخت الباقی در انتها پس از اخذ چک وام پرداخت شود. ۲ - برای شروع کار نیاز است قراردادی نوشته شود که در آن شرایط قید و الزام طرفین برای انجام امورات اداری ذکر شود.

۳ - مبایعه‌نامه صوری باید نوشته شود که دارنده وام به‌عنوان خریدار ملک و مالک اصلی به عنوان فروشنده قید شود که در برگه‌ای جداگانه یا در پشت مبایعه‌نامه دوم صوری بودن آن نوشته می‌شود که مشکل قانونی در مورد مبلغ پرداخت شده و... پیدا نکند و کسی ادعایی روی ملک مزبور نداشته باشد.

۴ - پس از انجام ارزیابی ملک توسط بانک دفترخانه‌ای برای استعلامات ملک مورد نظر معرفی می‌شود که مالک می‌بایست استعلامات را تکمیل و تحویل دفترخانه بدهد.

۵ - واریزی مبالغ هزینه‌‌‌های دارایی و دفترخانه برعهده خریدار وام و مالک اصلی است. اگر مالک برای ملک خودش وام می‌خرد، هزینه‌‌ها کلا برعهده خودش است.

۶ - قبل از حضور در زمان مقرر برای نقل و انتقال ملک و اخذ چک ضروری است که یک مبایعه‌نامه فی‌مابین فروشنده دارنده وام و خریدار (خریدار وام) نوشته شود و در آن قید شده باشد که کل ثمن معامله پرداخت شده است و وکالت بلاعزل روی آن پلاک ثبتی که وام روی آن اخذ می‌شود گرفته شود که خریدار وام با آن مبایعه‌نامه و وکالت بلاعزل بتواند مالکیت خود را اثبات نموده و در آینده جهت تسویه و یا فروش و... مشکلی نداشته باشد.

۷ - در زمان اخذ چک و انتقال سند در دفترخانه دارنده وام که سند به‌ نامش می‌شود، به دفترخانه کتبا اعلام می‌کند که اصل سند و بنچاق را تحویل وام‌گیرنده بدهد.