مشخصات پیست‌های اسکی دیزین و شمشک
گروه راهنما- پیست اسکی دیزین اولین پیست بین‌المللی در ایران است که از طرف فدراسیون اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی مورد تایید قرار گرفت.

عکس: حمید جانی‌پور
عواملی مانند شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی باعث به رسمیت شناختن این پیست شده است.
به طوری که یکی از امتیازهای این پیست نیز محسوب می‌شود. دیزین در شمال کوه‌های تهران در منطقه گاجره و به فاصله ۱۲۳ کیلومتری از مسیر جاده چالوس و ۷۱ کیلومتری از جاده شمشک واقع شده است.
اولین دستگاه‌های بالابر دردیزین در سال 1348 نصب شد. در سال 1373 پس از تلاش یک‌ساله دست‌اندرکاران پیست اسکی روی چمن در این منطقه مورد بهره‌برداری قرارگرفت و در سال 1375 اولین دوره مسابقات بین‌المللی در این مکان با حضور چندین کشور صاحب‌نام این رشته برگزار شد و نمایندگان فدراسیون جهانی، امکانات این پیست را برای مسابقات جام قاره‌ای آسیا مناسب دانسته و نمایندگی مسابقات اسکی چمن غرب آسیا را به ایران سپردند. این نکته باعث شده است که فعالیت
پیست اسکی دیزین برخلاف بقیه پیست‌‌ها محدود به فصل زمستان نشود و از اوایل آذر تا اواخر خردادماه پذیرای علاقه‌مندان به اسکی باشد.
پیست اسکی شمشک در 57کیلومتری شمال‌شرقی تهران در روستای شمشک واقع شده است. این پیست برای اولین بار در سال 1337 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این پیست بعد از پیست اسکی دیزین در شهریورماه ۱۳۷۵ با تغییرات در شیب و مسیر پیست از طرف فدراسیون جهانی، عنوان بین‌المللی را به خود گرفت. در ضمن وجود نورافکن‌های زردرنگ، محیطی جذاب و دیدنی را فراهم آورده تا اسکی‌بازان بتوانند تا پاسی از شب نیز به اسکی کردن بپردازند.