بوی خوش عطر و اسکناس

محمود علی‌زاده

آقای محترم شما، ‌خانم محترم لطفا این کار جدید را امتحان کنید عطر جدید... محصول... جدیدترین کار ارائه شده به بازار، پرفروش‌ترین عطر روز اروپا و آمریکا، مخصوص جوان‌های شیک‌پوش، مخصوص خانم‌های با شخصیت و غیره....! عکس‌: نسیم گلی

اگر مثل چند روز گذشته هوای تهران بارانی نباشد، می‌توان در معابر شلوغ و خلوت، مراکز خرید، ترمینال‌ها، ورودی مترو این جملات و جملاتی مشابه این را بسیار شنید و گاهی هم وسوسه شد برای خرید.

جملاتی که معمولا از دهان آقایی شنیده می‌شود که با یک دستش دسته‌ای از مقواهای باریک و کشیده و معطر با اسم فروشگاه را نگه داشته است و با دست دیگر دانه به دانه این مقواها را که نماینده‌ای برای استشمام بوی عطری جدید هستند به رهگذران می‌دهد. البته یک مدل دیگر هم وجود دارد و آن این است که فروشنده با شیشه‌ای عطری در دست هنگام عبور صدایتان می‌زند و می‌خواهد این محصول جدید را به شما معرفی کند.

اینها فقط یکی دو روش تبلیغی معمولی در بازار عطرفروشی است که نمی‌توان مکان یا محل خاصی را به عنوان بورس اصلی این کالا معرفی کرد.

شاید اگر این‌گونه گفت که تهران بازار بزرگ عطرفروشان است بی‌راه نباشد. هر چند که باز هم بسیاری نگاهی به بازار بزرگ تهران برای خریدهای عمده دارند، اما بازار بزرگ تهران تنها مرکز خرید عمده عطر نیست، چرا که طی سال‌های اخیر مخصوصا دو سه سال گذشته افتتاح فروشگاه‌های عطر رشد قابل توجهی داشته‌اند و هر روز رقیبی به فروشندگان اضافه می‌شود که شاید نشان از پویایی این بازار دارد که در آخر منجر به منفعت مصرف‌کننده خواهد شد. به عنوان دلیل به این نکته می‌توان اشاره کرد که به علت تعداد زیاد فروشگاه‌ها، خریداران از قدرت انتخاب بالاتری برخوردارند و فروشندگان به دلیل نیاز به مشتری مجبور به دست زدن به تبلیغات و ارائه عطرهایی با کیفیت‌های بالا هستند.

منصوری یکی از فروشندگان عمده عطر در بازار تهران درخصوص زیاد شدن تعداد فروشگاه‌‌های عطر می‌گوید: این شغل هم مثل بسیاری از مشاغل دیگر نیاز به تخصص و مهارت دارد. ضمن اینکه شما باید روانشناس خوبی هم باشید. او دلیل روانشناس شدن را می‌پرسم، می‌گوید: شما باید به نحوه حرف زدن، نگاه کردن، نوع پوشش و همچنین بوی عطری هم که از او می‌آید توجه کنید. اگر دنبال عطر خاصی بود که هیچ، اگر باشد می‌دهم و اگر نباشد با توجه به مطالبی که گفتم باید کارهای قدیمی و جدید را با عطری که می‌خواهد معرفی کرد.

ابراهیمی یکی دیگر از فروشندگان این محصول در بازار تهران می‌گوید: البته باید به این موارد، سن افراد را هم اضافه کرد. وی عقیده دارد که عطر مورد استفاده اشخاص در برقراری ارتباط با دیگران بسیار تاثیر دارد و حتی می‌تواند باعث فراری دادن طرف مقابل یا جذب آن شود. شما از نوع عطری که افراد استفاده می‌کنند می‌توانید حتی تا حدودی به روحیات آنها پی ببرید.

ابراهیمی در مورد اینکه چرا تعداد این فروشگاه‌ها زیاد شده است، می‌گوید: برای کسانی که خرده‌فرشی می‌کنند سرمایه زیادی لازم نیست. با سه، چهار، پنج میلیون تومان می‌توان شروع کرد، چون جای زیاد بزرگی هم لازم ندارد. یکی دیگر از دلایل هم احساس کسب سود زیاد است.

مگر سود ندارد؟

چرا ولی خوب بالاخره باید راه و رسم کاسبی را بلد باشید، اینکه شما بیایید یک مغازه حالا کوچک و بزرگش فرقی نمی‌کند بگیرید و عطر بریزید که نمی‌شود. به خیلی از مسائل باید توجه کرد.

مثلا از مرغوبیت کالایتان، تزئین فروشگاه و ویترین، نوع شیشه‌هایی که در دید مشتری است و حتی طرز برخورد.

خب در خیلی از کارهای دیگر هم که برخورد نزدیک و مستقیم با مردم دارد باید این مسائل رعایت شود.

بله، درست است، اما باید به این مساله توجه کرد که ذات جنس کارما لطافت دارد. حالا یک چیزهایی هم در خصوص عطر در دین خودمان شنیده‌ام که مومن باید تمیز و خوش‌بو باشد.

شیدایی که یک دانشجو است هم می‌گوید: من دو سه سالی است که از خریداران پروپاقرص عطر هستم. وی در خصوص این کار می‌گوید: اوایل بیشتر اهل ادکلن بودم و در انتخاب آن هم به بو و هم به شیشه‌اش توجه می‌کردم، ولی حالا به دلیل تنوع بسیار زیاد و از همه مهم‌تر قیمت مناسب آن دیگر کمتر ادکلن می‌خرم و فقط یک شیشه ادکلن خوب برای جاهایی که خاص هستند، می‌گیرم.

جاسبی همراه او می‌گوید: ولی در بسیاری از جاهای دیگر باید حواست جمع باشد او ادامه می‌دهد: این مساله برای خودم اتفاق افتاده است، عطری با یک اسم را از دو فروشگاه مختلف حالا فاصله زمانی‌اش را فراموش کرده‌ام، خریدم، هم بوی آنها کمی فرق می‌کرد و هم ماندگاری‌اش.

شیخ‌ها نیز که یک کارمند است می‌گوید: عمده‌ترین دلیل خریدم از این فروشگاه‌ها قیمت مناسب آنها است. ضمن این که شما می‌توانید هر ماه یک عطر جدید را امتحان کنید.

اکبری یکی از فروشندگان عطر در سطح تهران است، او در خصوص چگونگی ورود و مبادی ورودی چیزی نمی گوید و به شوخی می‌گوید که اگر بفهمیم به رقبایشان اضافه خواهد شد و تنها به این نکته بسنده می‌کند که این کار هم مثل خیلی از مشاغل دیگر هم تعدادی وارد کننده عمده دارد که پخش‌هایی با حجم عظیم در دست آنها است و بعضی‌ها هم از طریق ارتباط با شرکت‌های تولید‌کننده و ثبت سفارش اقدام به وارد کردن و پخش عطر می‌کنند.

در همین حال جاسبی می‌خواهد در خصوص تغییر بو و ماندگاری یک عطر از دو فروشگاه که چرا باید این گونه باشد توضیح بدهد. اکبری در جواب می‌گوید که برادر من! این به انصاف و وجدان و انسانیت طرف بستگی دارد و این که حاضر است سود بیشتر را از چه طریقی کسب کند. من احساس می‌کنم که هر خریدار، خودم یا اعضای خانواده یا یکی از عزیزانم است. گذشته از تفکرات شخصی دوست ندارم کسی به آنها جنس بد یا کالای نامرغوب بدهد؛ چرا که برای هر ریال آن زحمت کشیده‌اند. پس خودم هم سعی می‌کنم که هر مشتری را به چشم آنها نگاه کنم.

وی می‌گوید: من همواره داستان آن چوپان که داخل شیر گوسفندان آب می‌ریخت را در ذهنم مرور می‌کنم ضمن این آقا «هر آن کسی که دندان دهد نان دهد» روزی مقدر شده فقط باید زحمت کشید و حلالش را کسب کند.

جاسبی می‌گوید که هنوز جواب سوال مرا ندادید. وی می‌گوید: برادر عزیز بعضی از همکارهای ما شاید چیزی داخل شیشه می‌ریزند که من دقیق نمی‌دانم. شیدایی می‌گوید: من شنیده‌ام که آب و پارافین به آن اضافه می‌کنند، آب برای این که بیشتر شود و پارافین برای از دست نرفتن غلظت آن؛ البته هیچ راهی به غیر از این که چند بار امتحان کنیم و در اندازه خرج کردن سه چهار هزار تومان برای کسب تجربه نداریم.

ضمن این که اعتماد به فروشنده را نیز نباید فراموش کنیم. این روزها اگر شما هم دوست داشته باشید که عطر بخرید نیاز به زحمت زیاد و مراجعه به مکان خاصی را ندارید، چرا که در اکثر خیابان‌ها و محله‌های تهران حداقل می‌توانید یکی دو تا از این فروشگاه‌ها را ببینید.

به این مساله هم توجه کنید که اصلا توقع قیمت ثابتی را نداشته باشید؛ چرا که محلیت فروشگاه در قیمت‌گذاری بی‌تاثیر نیست.

قیمت عطرها همچنین با توجه به حجم ظرف آن که شیشه‌ای و پلاستیکی است نیز متفاوت است. ولی قیمت پایه آن از هزار و پانصد به بالا است. ظرف‌های عطر هم با هم تفاوت دارند. پلاستیکی با خروجی غلتان و شیشه‌ای نیز هم غلتان دارد هم افشان هم کاوردار و هم ساده. در هر صورت می‌توانید خوشبو شدن را با چهار تا پنج هزار تومان تست کنید. اگر دوست دارید بفرمایید معطر شوید.