آبمیوه خودمانی
یوسف آذرنوش
شما بدون شک در هفته چند بار میوه می‌خورید و از مزایای آن بهره می‌برید.

میوه با برخورداری از ویتامین‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای در سلامتی انسان دارد و تمام پزشکان و متخصصان تغذیه، افراد را به خوردن میوه تشویق می‌کنند، اما گاهی وقت‌ها ممکن است تمایل داشته باشید عصاره و چکیده میوه را میل کنید و در واقع آبمیوه نوش‌جان کنید.
در مغازه‌ها آب‌میوه با اشکال مختلفی در قالب ساندیس، پودر و... موجود است، اما شما ممکن است این‌ها را چندان طبیعی ندانید و دوست داشته باشید که خود آب میوه را گرفته و به صورت طبیعی بخورید.
دستگاه آبمیوه‌گیری این مشکل را برطرف کرده است. دو نوع آبمیوه‌گیری دستی و ماشینی وجود دارد که هر کس بنا به تمایل خود از آنها استفاده می‌کند.
آبمیوه‌گیری دستی گرچه مشکلات خاص خود را دارد، اما مزایایی هم نظیر کثیف کردن محیط، درگیر شدن فرد با آن و عدم امکان آبمیوه‌گیری برخی میوه‌ها را به همراه دارد، اما مزایایی نظیر عدم نیاز به برق و جاگیر نبودن را نیز دارد.
ورود انرژی برق به صنعت، تحولات عمیقی را در فعالیت‌های انسان‌ها ایجاد کرده است.
در واقع این پدیده زمینه ظهور و ابداعات زیادی را فراهم کرده است. چرا که با اختراع کالا‌هایی نظیر آرمیچر به عنوان کالاهای تکمیلی موجبات تولید کالاهای زیادی را فراهم کرده است.
آبمیوه‌گیری نمونه‌ای از این کالاها است که با چرخش آرمیچر درون آن، میوه‌های مورد نظر را آب‌گیری می‌کند.
دستگاه آب‌میوه‌گیری از چند قطعه تشکیل شده است که برای داشتن عمر طولانی لازم است از کیفیت لازم برخوردار باشد. مهم‌ترین بخش آن موتور (آرمیچر) است که باید حداقل ۱۰سال کار کند.
بخش‌های دیگر آن مخزن میوه و بخش تنظیم و غیره است. این دستگاه در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی ساخته شده است و بسته به ظریف‌کاری آن و مواد اولیه به کار رفته از قیمت‌‌های مختلفی برخوردار است. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به تولید این محصول می‌پردازند و به تناسب امتیازاتی که برای این محصول در نظر گرفته‌اند، قیمت آن را تعیین کرده‌اند.
این محصول همچون محصولات دیگر گذشته از برند (مارک)های معتبری در بازار عرضه می‌شود، اما برندهایی هم وجود دارد که شناخته شده نیستند و کیفیت لازم را ندارند به طوری که پس از مدت نه چندان زیاد که از استفاده آنها می‌گذرد مشکل پیدا می‌کنند و در واقع بلااستفاده می‌مانند.
متاسفانه به دلیل ناآشنایی برخی مردم با محصولات برقی و قابل تشخیص نبودن کیفیت آنها همواره برخی افراد متضرر می‌شوند.
آنچه در این زمینه نیازمند توجه است خرید نوع برند است. به این معنا که خرید مارک‌های معتبر گرچه ممکن است گران‌تر باشد، اما خرید شما را تضمین می‌کند و مطمئن خواهید شد که یک کالای بادوام خریده‌اید و می‌توانید سال‌های زیادی آن را در خانه مورد استفاده قرار دهید.
مارک‌های معتبر از ضمانتنامه و خدمات پس از فروش برخوردارند و این خود برگ اعتماد دیگری است که تولیدکنندگان معتبر به خریدار هدیه می‌کنند.
دستگاه آبمیوه‌گیری وسیله امروزی اغلب خانواده‌ها است و می‌رود تا تمام خانواده‌های شهری و روستایی ایران این وسیله را در خانه‌های خود مورد استفاده قرار دهند.
در بازار انواع مختلفی از تولید داخل و خارج این دستگاه وجود دارد که شهروندان بنا به سلایق خود می‌توانند از آنها بهره ببرند.
شرکت‌های مختلفی در داخل کشور هستند که به تولید و عرضه دستگاه آبمیوه‌گیری می‌پردازند. محصولات اغلب آنها با کیفیت است و قابل رقابت با موارد مشابه خارجی خود هستند و شهروندان می‌توانند با اطمینان خاطر از کیفیت آن به خرید آنها اقدام کنند.
در واقع مردم با خرید کالاهای ایرانی علاوه بر این که از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کنند، موجب می‌شوند این هزینه‌ها در اقتصاد داخل تزریق شود و شکوفا شدن اقتصاد را در پی داشته باشد، همچنین زمینه اشتغال جوانان را در داخل بیشتر فراهم می‌کنند.
بنابراین توجه به این نکات هنگام خرید یک کالا و از جمله دستگاه آبمیوه‌گیری گذشته از خدمت به خود به جامعه نیز خدمت محسوب می‌شود:
1 - توجه به نوع مارکی که انتخاب می‌کنید و اطمینان از کیفیت و اعتبار آن در میان آشنایان.
۲ - توجه به ایرانی بودن کالا.