این چهار خودرو
محسن گروسی
اگر کمی تا قسمتی از پولتان برای خرید خودرو زیادی کرده و طالب استفاده از خودرویی در رنج قیمتی ۱۱ الی ۱۵میلیون تومان هستید، گزینه‌های نسبتا متنوعی روبه‌روی شما قرار دارد.

از تندر E0-90 یازده میلیونی گرفته تا پژو 206 صندوق‌دار 15میلیونی، ریز خودروهایی که در این رنج قیمت دسته‌بندی می‌شوند، شامل برخی مدل‌های سمند، پژو 206 معمولی و صندوق‌دار، پژو405 و البته انواع تندر-90 (البته اگر گیر بیاید) است. ارزان‌ترین خودرو در این رنج، تندر-90 مدل E0 است که یک جورایی همان پیکان خودمان است از لحاظ امکانات البته! این مدل، برایش چندان مهم نیست که صاحب آن، نسبت به گرما حساس باشد.
چون، هیچ‌گونه وسیله رفاهی در این زمینه مانند کولر در این خودرو تعبیه نشده است. در تندر-۹۰ E۰ از امکانات ایمنی مانند، ایربک (کیسه هوا) (سمت شاگرد) ترمز ABS و فرمان هیدرولیک هم که قربانش بروم، خبری نیست. البته مدل E۱ این خودرو کمی بیشتر به فکر مشتری بوده و اندکی امکانات رفاهی و ایمنی روی خود سوار کرده است. مدل E۲ تندر-۹۰ نیز که فول آپشن محسوب می‌شود، جور E۰ را کشیده و تمام امکاناتی را که آن ندارد، این دارد. البته این را هم در نظر بگیرید، برای خرید این مدل حول و حوش ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان، باید پیاده شوید! اما انواع مدل‌های سمند را نیز می‌توانید در این دسته‌بندی پیدا کنید. ارزان‌ترین مدل این خودرو هم‌اکنون، سمند معمولی با قیمت ۱۲میلیون و ۳۸۰هزار تومان بوده و گران‌ترین آن نیز مدل LX این خودرو با بهای ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.
سمند در کل، امکانات رفاهی نسبتا خوبی مانند، کولر، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS دارد و از طرفی به نوعی خودرویی وطنی محسوب می‌شود که بیشتر قطعات آن تولید داخل است.
اما بد نیست یادی هم از مهمان چندین ساله خیابان‌های کشور؛ یعنی پژو کرده باشیم. انواع این خودرو که از محبوبیت خوبی هم نزد مشتریان داخلی برخوردار است، در دسته‌بندی خودروهای ۱۰ الی ۱۵میلیون تومانی، نمایندگان زیادی دارد که خوش‌تیپ‌ترین و البته محبوب‌ترین آنها، مدل ۲۰۶ است. قیمت این خودروی جوان‌پسند بسته به نوع تیپ، ۱۲میلیون به بالا است. مدل ۲۰۶ تیپ ۲ ارزان‌ترین آنها با قیمت ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. اگر هم خواهان خرید مدل صندوق‌دار پژو۲۰۶ باشید، بهتر است مبلغی بین ۱۲ تا ۱۵میلیون تومان برای خرید مدل‌های V۱ و V۸، در جیب خود گذاشته و راهی بازار خودرو شوید.
البته پژو GLX405 را هم فراموش نکنید. این خودرو که به نوعی ژن سمند به شمار می‌آید، هم‌اکنون در بازار خودرو داخل، بسته به بنزین‌سوز بودن یا دوگانه‌سوز بودنش، قیمتی میان 13 الی 14میلیون تومان قیمت دارد. شاید بزرگ‌ترین حسن پژو 405، این باشد که تقریبا تمام قطعات آن ساخت داخل است. بزرگ‌ترین عیب آن هم که... بگذریم.