دفتر مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل از تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورمان در رابطه با پیگیری مصوبات خلع سلاح هسته‌ای در مجمع عمومی این سازمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره پیگیری مصوبات خلع سلاح هسته‌‌ای روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذارده شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید. قطعنامه مذکور خواستار پیگیری جدی و اجرای تعهدات کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای است که در اجلاس اعضای معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای موسوم به ان‌پی‌تی طی سال‌های ۱۹۹۵و۲۰۰۰ به تصویب رسیده بود.

اکثر قریب به اتفاق اعضای عدم تعهد به این قطعنامه رای مثبت دادند؛ در حالی که کشورهای غربی دارنده سلاح‌های هسته‌‌ای و همچنین کشورهای تحت پوشش چتر هسته‌‌ای به قطعنامه پیشنهادی ایران، رای منفی دادند.

قطعنامه، به ویژه از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای درخواست کرده است که ضمن کاهش ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود، اقدامات اعتماد ساز لازم را برای شفافیت هر چه بیشتر به عمل آورده و اقدامات یکجانبه‌‌ای را برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای خود اتخاذ کنند.

همچنین در آن از کشورهای هسته‌ای درخواست شده است تا سلاح‌های هسته‌‌ای تاکتیکی و غیر استراتژیک خود را کاهش دهند، سطح آمادگی عملیاتی سیستم‌های سلاح‌های هسته‌‌ای خود را از حالت ویژه خارج کرده و در نهایت اینکه نقش سلاح‌های هسته‌ای را در دکترین و برنامه‌های نظامی خود کاهش داده و در جهت اجرای تعهدات خود به طور مستمر گام بردارند. قطعنامه پیشنهادی ایران بر ضرورت تقویت تضمین‌های امنیتی در عدم استفاده یا تهدید نکردن به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای غیرهسته‌‌ای عضو نظام ان‌‌پی‌‌تی تاکید دارد.

دلیل عمده مخالفت کشورهای غربی به رهبری آمریکا، بند اول و دوم بخش اجرایی این قطعنامه است که از کشورهای هسته‌‌ای خواسته است در اجرای مصوبات کنفرانس‌های سال ۱۹۹۵و ۲۰۰۰ اعضای معاهده «ان.‌پی.‌تی»، اقدام‌هایی را که برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای خود متعهد شده‌اند، به اجرا بگذارند.