قهوه‌خانه‌ها جوان شده‌اند
محمد طجوزی
قرارمان ساعت ۷ پنج‌شنبه شب، سفره‌خانه یا قهوه‌خانه سر خیابان. این کار هر هفته‌مان است. اما برای برخی پاتوق هر شبشان شده است.

پاتوق اکثر جوانان ونوجوانان، قهوه‌خانه‌های گسترده در محل‌های مختلف شهر.دیگر افراد بالای 30سال به خودشان اجازه نمی‌دهند که پا به چنین مکان‌هایی بگذارند. وحشتناک است. قریب به 90درصد مشتریان قهوه‌خانه‌ها را افرادی با سن کمتر از 20سال تشکیل می‌دهند.
چرا قلیان؟!
درمیان 60درصد جمعیت دخانیاتی کشور، چیزی حدود 40درصد از انواع تنباکو غیر از سیگار استفاده می‌کنند.
اکثر کسانی که قلیان می‌کشند بر این باورند که دود قلیان چون از آب می‌گذرد، آب آن را تصفیه می‌کند، بنابراین ضرری متوجه فرد نمی‌شود. گروهی دیگر نیز معتقدند مصرف این گونه تنباکو به هیچ عنوان بیماری‌زا و اعتیادآور نیست.
لم‌دادن در قهوه‌خانه‌ها و کشیدن قلیان همه فکر و ذکر بعضی‌ها شده است. اگر از جوانان قلیانی بپرسی چرا قلیان می‌کشید، فورا می‌گویند: مگر تفریح دیگری هم برای ما باقی گذاشته‌اند، حال منظورشان چیست، بماند! در این میان گروهی دلیل علاقه‌ شدید خود را به کشیدن قلیان ارزانی آن می‌دانند، در حالی که یک قلیان و سرویس آن هیچ چیز مفیدی ندارد.سیدمحمد ابطحی، رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق می‌گوید: واقعا اوج بی‌سلیقگی است اگر به قلیان انتقاد کنیم. درست است که دخانیات ضرر دارد و باید به مردم هشدار داد که اگر به فکر سلامت خود هستند، از آن پرهیز کنند، اما کشیدن قلیان در کوه و کمر و قهوه‌خانه بیشتر یک نوع تفریح محسوب می‌شود.
بورس دودکشی
اگر خواستید قلیان بخرید، حتما سری به حدفاصل چهارراه مولوی تا چهارراه سیروس یا خیابان اسکندری بزنید، سر تا سر این خیابان‌ها پر از مغازه‌هایی است که به فروش قلیان و لوازم‌جانبی آن مشغول هستند، از قلیان‌های مصری، خوانسار و کاشان، مسافرتی، سلطنتی گرفته تا قلیان‌های سنتی، همه رقم موجود است. که قیمت آنها از حدود 15هزار تومان شروع و تا 400هزار تومان یا بیشتر ادامه دارد.پاتوق قلیان کش‌ها بعد از فرحزاد، دربند و درکه چهارراه استانبول یا میدان حسن‌آباد تا انتهای خیابان وحدت اسلامی است و البته رقابت بسیار نزدیکی هم با یکدیگر دارند، مثلا نوع سرویس‌دهی یا شکل و شمایل قلیان و چیزهایی از این قبیل آبروی آن سفره‌خانه یا قهوه‌خانه است. این رقابت بین قلیان کش‌ها هم شیوع پیدا کرده و برخی از آنان برای اینکه جلوی دیگر قلیان‌کش‌ها، کم نیاورند، با یکدیگر بر سر معایب و محاسن سفره‌خانه‌ها بحث می‌کنند، مثلا به هم می‌گویند: اصلا می‌دانی سفر‌ه‌خانه استاد شهریار کجا است و دیگری برای اینکه جلوی دوستانش حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌گوید: نه، پاتوق من سفره‌خانه صدوده است.
رسم قلیان‌کشی«جدی نگیرید»
اولین رسمی که در قلیان کشیدن باید رعایت شود، این است که قلیان را باید گروهی کشید. چرا که تنها کشیدن هیچ لذتی برای قلیان‌کش‌ها به دنبال ندارد. دوم‌اینکه باید اول بزرگترین فرد جمع شروع به کشیدن قلیان کند و در اصطلاح چاقش کند، اما اگر خواست می‌تواند این کار را به فرد دیگری منتقل کند.
سوم آنکه قلیان باید دور بچرخد و نوبت رعایت شود و هر کسی نباید از اول، وسط و آخر حلقه یک‌دفعه قلیان را بگیرد، البته بسته به انتخاب جمع می‌توانند جهت گردش را انتخاب کنند.