بورسی برای ماشین‌های کارکرده
محمد طجوزی
آیا تا به حال سری به خیابان کارگر جنوبی، حدفاصل میدان رازی تا ابتدای خیابان مختاری زده‌اید.

این خیابان یکی از همان خیابان‌هایی است که اکثر نمایشگاه دارانش مشغول خرید و فروش انواع خودروهای کارکرده هستند. موسـوی از نمایشگاه‌داران این خیابان می‌گوید: برآورد قیمت ماشین‌های دست دوم بر حسب چند ویژگی آنها محاسبه می‌شود، چه از میان آنها به سال ساخت، عدم تعویض بدنه آن مثل کاپوت، درها یا صندوق عقب، نداشتن اثرات خراشیدگی و رنگ پریدگی بر روی بدنه خودرو، سالم نبودن سیستم فنی و مسائلی از این قبیل می‌توان اشاره کرد.
اما اگر می‌خواستید تا خرید خودرو اوقات کاری شما را نگیرد، می‌توانید در ایام تعطیلات رسمی و به خصوص جمعه‌ها سری به پارکینگ‌های خرید و فروش اتومبیل‌های کارکرده در خیابان عبدل‌آباد بزنید، چرا که در این پارکینگ‌ها انواع و اقسام ماشین‌های ایرانی و خارجی با مدل‌های گوناگون مورد معامله قرار می‌گیرد. جالب است بدانید عده‌ای با تزئین کردن یا به اصطلاح جمع‌کردن ماشین‌های مدل پایین آنها را با قیمت‌های خوبی به فروش می‌رسانند. البته یکی از انواع خودروهای قدیمی بین ماشین‌بازها از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند، به طور مثال می‌توان از ماشین پیکان ۲۸ سال پیش که در سال ۱۳۶۳ ساخته شده است، نام برد.
دقت کنید یک پیکان که مدل ساخت آن سال 1380 باشد را می‌توان در حدود چهارمیلیون تومان خرید، اما یک پیکان جمع شده 28سال پیش را چیزی قریب به دومیلیون تومان خرید و فروش می‌کنند.


پیشنهاد
اگر خواستید به سراغ ماشین‌های کارکرده بروید به مسائل زیر به خوبی دقت داشته باشید.
1 - پس از انتخاب نوع خودروی موردنظر خود حتما در نظر داشته باشید تا از قیمت اصلی آن در گوشه و کنار شهر مطلع شوید.
۲ - هنگام خرید خودرو حتما قبل از معامله خودروی منتخب خود را به کارشناسان نشان داده تا آنها هم شما را از سلامت خودرو مطمئن کنند.
3 - در هنگام عقد قرارداد مدارک اتومبیل را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا از هر گونه سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری کرده باشید.


البته بهتر آن است که کلیه مراحل به نام زدن سند ماشین از مبایعه‌نامه اول گرفته تا آخرین مرحله واگذاری سند در محضر صورت گیرد تا روسای دفتر اسناد رسمی کشور بر معامله شما نظارت مستقیم داشته باشند.
اگر به مواردی که برای شما بیان شد، جامه عمل بپوشانید، هیچ گاه از خرید یک اتومبیل کارکرده پشیمان نخواهید شد.