تنیس، لذت‌بخش اما گران
حمید رجبی
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید ورزشی را برای ایجاد هیجان بیشترش انتخاب کنید قطعا یکی از این انتخاب‌های شما می‌تواند ورزش تنیس باشد.

این ورزش به‌رغم گسترش نیافتن آن در کشورمان که دلایل متعددی دارد اما جزو ورزش‌های محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود.
«تاریخچه تنیس»
تا آنجا که شواهد تاریخی درا ین مورد نشان می‌دهد، ورزش تنیس طی قرون 12 و 13 میلادی ابتدا در کشور فرانسه ابداع شد، اما ارائه جدی این ورزش در سال 1872 میلادی بود که یکی از افسران ارتش انگلستان آن را به مردم معرفی کرد. در آن زمان مقررات و خصوصیات این ورزش با آنچه اکنون می‌بینیم، متفاوت بود. در سال 1877میلادی، اولین بار در دنیا مسابقات تنیس با مقررات و قوانین به خصوصی در زمین‌های تنیس ویمبلدون انگلستان برگزار گردید. محلی که هم‌اکنون بزرگ‌ترین مسابقات تنیس دنیا در آن برگزار می‌شود.
مسابقات ویمبلدون در سال ۱۸۷۷، یواس اوپن در سال ۱۸۸۱، دیوس کاپ ۱۸۹۹ و اوپن استرالیا در سال ۱۹۰۵ و اوپن فرانسه ۱۹۱۸ شروع به فعالیت کردند. هنگامی که تنیس شروع به رشد سریع کرد و جهان را فراگرفت، طبیعتا اتحادیه‌های ملی شروع به هم پیوستن برای برگزاری مسابقات بزرگ جهانی و تنظیم قوانین و مقررات کردند. فدراسیون بین‌المللی تنیس حدود سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۰ تاسیس شد. امتیاز این فدراسیون ابتدا به آقای ویلیامز که اصالتا یک انگلیسی بود و در حادثه غرق شدن کشتی تایتانیک کشته شد، اعطا شد و سپس این امتیاز به یک فرانسوی رسید.
تنیس، ورزشی راکتی است که بین دو نفر (انفرادی) یا بین دو تیم دونفره (دوبل) بازی می‌شود هر بازیکن یک راکت دارد که دارای صفحه‌ای از شبکه توری است.
مشخصات زمین بازی
زمین این بازی مستطیلی است به طول 77/23 متر و عرض 23/8متر، این زمین توسط یک تور به قطر 8/0سانتیمتر به دو نیمه تقسیم شده است. نواری به رنگ سفید که عرض آن بیش از 5سانتیمتر است در فاصله مساوی در بین دو خط کناری و به موازات آنها کشیده می‌شود. خط انتهایی در طرف داخلی زمین توسط علامت مرکزی به طول 10سانتیمتر و عرض 5سانتیمتر در امتداد فرضی خط مرکزی سرویس است و به دو بخش تقسیم می‌شود. رنگ تمام خطوط باید یکنواخت باشد، استفاده از رنگ‌های سفید و یا زرد و یا نشانه‌های تبلیغاتی یا هر چیز دیگری که در دو انتهای زمین قرار داده شده، باشد غیرمجاز است.
استفاده از رنگ‌های روشن تنها در صورتی مجاز است که این رنگ‌ها در دید بازیکنان اختلالی ایجاد نکند.
«توپ تنیس»
سطح بیرونی توپ تنیس باید یکنواخت و به رنگ سفید یا زرد باشد. قطر توپ باید بیش از ۳۵/۶سانتی‌متر و کمتر از ۶۷/۶سانتی‌متر باشد و وزن آن باید بیش از ۷/۵۶گرم و کمتر از ۵/۵۸گرم باشد و جهش توپ در صورت رها شدن از فاصله ۲۵۴سانتی‌متر بر روی یک سطح بتنی باید بیش از ۱۳۵سانتی‌متر و کمتر از ۱۴۷سانتی‌متر باشد.
توپ باید تحت فشار 165/8کیلوگرم دچار فرورفتگی به داخل به میزان بیش از 56/0سانتی‌متر و کمتر از 74/0سانتی‌متر در قسمت جلویی شود.
در این بخش نام و مشخصات تعدادی از باشگاه‌ها و زمین‌های تنیس جهت فراگیری آموزش جهت اطلاع علاقه‌مندان ارائه می‌شود.