شستن لباس داخل تشت دیجیتالی
یوسف آذرنوش
تکنولوژی به کمک انسان آمده است تا دشواری‌های زندگی را تسهیل کند و از هدر رفتن وقت و زمان افراد برای انجام کارهای بیهوده جلوگیری کند.

در واقع ورود تکنولوژی، سبک زندگی آدم‌ها را از حالت سنتی خارج و به صورت ماشینی در آورده است. به طوری که ماشین برخی فعالیت‌های روزمره آدم‌ها را به راحتی انجام می‌دهد.
ماشین لباسشویی از جمله وسایلی است که کار شستن لباس را به عهده گرفته است و دست‌ها دیگر پارچه‌ها را برای رفع تیرگی و کثیفی در هم نمی‌سایند؛ بنابراین خانم‌ها دیگر مجبور نیستند مدت‌ها کنار تشت پر از آب و کف بنشینند و به شستن لباس بپردازند.
در زندگی آپارتمان نشینی، محدودیت فضای آزاد در خانه‌ها موجب شده تا اغلب مردم نتوانند لباس‌های شسته شده را روی بند پهن کنند تا همچون روزگار قدیم لباس‌ها بر اثر گرمای آفتاب یا باد خشک شوند.
از این رو علم و تکنولوژی برای رفع این مشکل فکری کرده و در واقع ماشین‌های لباسشویی را با کارکردهای جدیدتر به وادی تولید سپرده است.
ماشین‌هایی که علاوه بر شستن لباس‌ها آنها را نیز آبگیری می‌کنند. تولید ماشین لباسشویی نیز همچون دیگر کالاها کاملا رقابتی شده است و تولیدکنندگان معتبر برای جلو افتادن از همدیگر در عرصه بازارهای رقابتی فن‌آوری‌‌های نوین‌تری را در تولیدات خود به ثبت می‌رسانند.
در گذشته ماشین‌های لباسشویی از وزن سنگینی برخوردار بود و علت آن نیز گذاشتن قالب سیمان زیر دستگاه بود تا هنگام فعالیت لرزش زیادی نداشته باشد. امروزه تولید این نوع ماشین‌ها توسط تولیدکنندگان معتبر منسوخ شده است و در واقع این واحدها به تولید ماشین‌های لباسشویی سبک وزن گرایش پیدا کرده‌اند و همین امر یکی از امتیازاتی است که محصولات باکیفیت‌تر از آن بهره دارند. فناوری دیگری که در ماشین‌های لباسشویی پیشرفته‌تر مطرح است، تعداد چرخش‌ موتور است. به این معنا که هر چه دور موتور بیشتر باشد قدرت تمیزکنندگی آن از یک طرف و قدرت آبگیری آن از طرف دیگر افزایش می‌یابد. ویژگی‌های دیگر نیز همچون میزان لباس قابل شست‌وشو در هر بار، ضد چروک بودن و غیره در ماشین لباسشویی‌های پیشرفته‌تر موجود است که البته هزینه بیشتری را نیز طلب می‌کند و مهم‌تر از همه داشتن ضمانتنامه و نیز خدمات پس از فروش آن است.
اغلب ماشین‌های لباسشویی پیشرفته به سیستم دیجیتالی مجهز هستند. در این ماشین‌ها تنها کافی است لباس‌ها داخل ماشین قرار گیرد و دکمه روشن کننده ماشین زده شود. این سیستم به طور مرتب اعمال شست‌وشو را انجام می‌دهد. آبگیری می‌کند و خاموش می‌شود؛ اما در ماشین‌های لباسشویی سنتی‌تر فرد پس از گذاشتن لباس‌ها داخل ماشین شیر آب را باز کند، میزان آن را با توجه به نوع لباس تنظیم کند و پس از شسته شدن دریچه آب را باز کند، لباس‌ها را بردارد و بشوید.
چنین ماشین لباسشویی‌هایی بخشی از فعالیت شست‌وشو را کاهش می‌دهد اما در انواع جدیدتر این فعالیت‌ها نیز توسط خود دستگاه انجام می‌شود. البته ناگفته پیدا است که نوع سنتی و جدید ماشین لباسشویی مشتری‌های خاص خود را دارد و در واقع به میزان پولی که انسان هزینه می‌کند راحتی‌هایی این چنینی نیز کسب می‌کند.
نکته قابل توجه دیگر این که برخی ماشین‌های لباسشویی سنتی میزان انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، صدای بیشتری تولید می‌کنند و خیلی زود دچار آسیب‌دیدگی و خرابی می‌شوند و از آن جا که خدمات پس از فروش ندارند مشکلاتی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند. بنابراین فردی که تصمیم دارد ماشین لباسشویی بخرد، بهتر است در خرید آن عجله نکند و در واقع زمانی تصمیم به خرید بگیرد که توانایی خرید یک محصول مرغوب‌تر را داشته باشد تا علاوه بر داشتن ویژگی‌های ضروری یک ماشین‌ لباسشویی (مصرف‌کم انرژی،‌ خدمات و ضمانت‌نامه و ...) عمر طولانی‌تر داشته باشد. چراکه ماشین‌لباسشویی از جمله لوازم بادوام زندگی است و نمی‌توان برای یک وسیله چندبار در زندگی هزینه کرد. بازار ماشین لباسشویی در سه‌راه‌ امین‌حضور و تقاطع حافظ-ولیعصر است. در این بازارها انواع و اقسام ماشین لباسشویی با برندها و شکل‌های مختلف وجود دارد و خریداری که بدون اطلاع وارد این بازار می‌شود،‌ دچار سردرگمی می‌شود. در دورانی نه‌چندان دور تشت‌ها حکم این ماشین‌ها را داشتند با این تفاوت که در تشت‌ها دستان پرمهر و محبت مادر یا خواهر داخل آن می‌چرخید و در این ماشین‌ها تکنولوژی.