یک لیوان معجون میل دارید؟
معصومه روزبهانی
ساعت ۹ شب از خیابان وحدت اسلامی می‌گذرم. تجمع عده زیادی جلوی یک مغازه توجهم را جلب می‌کند، حس کنجکاوی‌ام اجازه نمی‌داد تا به سادگی از شلوغی بگذرم، جلوتر رفتم تا از موضوع باخبر شوم.

عکس‌ها: دنیای اقتصاد، نسیم گلی
ماشین‌ها یکی پس از دیگری توقف می‌کردند و راننده به کسانی که جلوی این مغازه جمع شده بودند اضافه می‌شد، بالاخره وارد شدم.
تعدادی شمشیر قدیمی، شاخ گوزن، تسبیح‌های بزرگ و از سمتی دیگر عکس‌هایی از امام علی(ع)، ورزشکاران و پهلوان تختی اولین چیزهایی بود که به چشم می‌خورد.
ابتدا فکر کردم وارد زورخانه شده‌ام، اما نه، اینجا «ویتامینه علی‌بابا» است و این قطار انسانی چیزی جز صف مشتریان معجون نیست که توجه همگان را به خود جلب کرده است.
یکی از نامی‌ها
ویتامینه علی‌بابا، یکی از مشهورترین مراکز عرضه انواع ویتامین است. هر روز افراد بسیار زیادی از نقاط مختلف تهران برای صرف یک لیوان معجون خوشمزه و مقوی به اینجا می‌آیند، تعداد مشتریان این ویتامین‌سرا به قدری است که یک نفر از پرسنل فقط مسوول خواندن شماره‌های نوبت است، در ضمن ۲ نفر هم مامور هستند تا ماشین‌هایی که جلوی این ویتامین سرا ترمز می‌کنند را به قسمت‌های مناسب‌تری از خیابان هدایت کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.
ویتامینه علی‌بابا از معروف‌ترین ویتامینه‌فروشی‌های شهرمان است که طی بیست سال عمر خود همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب پذیرای مشتریان خود بوده است.
یکی از کارکنان می‌گوید: درست است که ساعت کاری ما از ۸ صبح آغاز می‌شود؛ اما به واقع کار صبح ما آماده کردن مواد مصرفی بعد از ظهر یا مقدمه پذیرایی بیش از هزار و پانصد مشتری است که اغلب از ساعت ۵ بعدازظهر به ما مراجعه می‌کنند.
مدیر این ویتامین‌سرا از مخلوط کردن 11 نوع از انواع خشکبار، گلاب و میوه‌ها که خواص دارویی دارند و از سوی دیگر از حرکات جالب و نمایشی فروشندگان خود به عنوان کلیدهای موفقیت این ویتامینه‌فروشی یاد می‌کند.
قدیمی‌ترین معجون‌فروشی
قدیمی‌ترین معجون‌فروشی تهران نیز در همین خیابان مشغول ارائه انواع آب‌میوه و معجون‌های سرد و گرم است.
ویتامینه تک (۱۱۰) چیزی حدود چهل سال قبل پس از مخلوط کردن بیش از ۵۰ رقم انواع خشکبار، بستنی، شیر، عسل، مربا و... اولین معجون را تهیه کرد.
مدیر این ویتامین‌فروشی می گوید: «بعد از آنکه معجون‌ها را برای فروش به روی ویترین مغازه‌ام چیدم، چیزی نگذشت که خود را میان جمع مشتریان دیدم، مجبور شدم چند مرتبه دیگر معجون درست کنم تا بتوانم جواب آن همه مشتری‌ را بدهم.
به هر حال از پس این کار برآمدم و با هر زحمتی که بود تا شب به کارم ادامه دادم ولی بعد از اینکه دیگر از مشتری‌ها خبری نبود باقیمانده معجون‌ها را خودم می‌خوردم!»
بورس انرژی‌ها
اگر هوس خوردن معجون کردید، حتما سری به خیابان وحدت اسلامی (شاهپور) حد فاصل چهارراه ابوسعید تا میدان شاهپور بزنید. باور کنید پس از مشاهده این همه آبمیوه‌فروشی و ویتامینه‌فروشی، یک نیروی خاصی شما را به داخل یکی از این مغازه‌ها
می‌کشاند.
رقابت میان این فروشندگان «سلامتی» تنها بر روی قیمت محصولاتشان نیست، بلکه نوع مخلوط کردن مواد بر حسب اندازه مصرفی، ریز یا درشت بودن مواد تشکیل‌دهنده، تنوع در انتخاب انواع محتویات ویتامینه از جزئیات قابل رقابت بین آنها است.
جمع‌آوری مقادیر زیادی پروتئین، کالری و انواع ویتامین‌های آ، ب و ث در یکجا سبب می‌شود تا وقتی شما برای تغییر ذائقه و رفع کسالت به یکی از ویتامینه‌فروشی‌های گسترده در سطح شهر مراجعه می‌کنید، با لبی خندان و تنی سرحال از آنجا خارج شوید.
فراموش نکنید، مصرف بیش از اندازه معجون هم می‌تواند برای سلامتی شما مضر و خطرناک باشد.