رییس‌جمهوری ایران دوشنبه شب در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران عرب در دوحه تاکید کرد که نگاه ایران به منطقه، منطقه صلح، دوستی و برابری پایدار است.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد قبل از پاسخ گفتن به سوالات خبرنگاران در سخنانی روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را بسیار خوب و ریشه‌دار توصیف کرد و گفت: ملت‌ها و دولت‌ها علاقمند به گسترش روابط هستند و روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در آستانه یک جهش بزرگ است.

تهدیدی احساس نمی‌کنیم

رییس‌جمهوری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الشرق چاپ قطر که از وی پرسید، چرا در سخنرانی خود در این اجلاس به مساله هسته‌ای اشاره‌ای نکردید، گفت: از نظر ما موضوع هسته‌ای خاتمه یافته است؛ البته یکی دو کشور هستند که تصور می‌کنند می‌توانند با تهدید و فشار در پایان راه از ما امتیاز بگیرند که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و ملت ما مسیر خود را انتخاب کرده است.

احمدی‌نژاد افزود: متاسفانه قطعنامه‌ای در شورای امنیت براساس اطلاعات نادرست، علیه ایران صادر شد و کارهای اشتباهی صورت گرفت که انتظار داریم یکی دو کشوری که براین اشتباهات اصرار دارند، اشتباه خود را بپذیرند و این راه غلط را ادامه ندهند و این اشتباه خود را جبران کنند. این به نفع آنها خواهد بود، البته حق انتخاب با خودشان است، اما اگر مسیر دیگری انتخاب کنند مثل همیشه ضرر خواهند کرد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد ما تهدیدی حس نمی‌کنیم، ضمن اینکه برای هر شرایطی آماده‌ایم. کسانی که احساس تهدید می‌کنند تحت‌تاثیر فضاسازی تبلیغاتی هستند.

خبرنگار شبکه الجزیره با اشاره به ادعای امارات مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه خطاب به رییس‌جمهوری گفت که این ادعا بر روابط دو کشور تاثیر گذاشته است.

احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: روابط ما با برادران اماراتی بسیار خوب و گسترده است و حجم مبادلات دو کشور بیش از ۱۱میلیارد دلار در سال است که بیشترین حجم روابط در خلیج‌فارس است.

به دعوت امیر قطر آمدم

خبرنگار العربیه خطاب به احمدی‌نژاد گفت: وزیر خارجه امارات اعلام کرده که حضور شما در این اجلاس به درخواست خود شما بوده و شما آمده بودید که به سران کشورهای منطقه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود اطمینان دهید. احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: ما به دعوت امیر قطر در این اجلاس شرکت کردیم. صحبت‌های من در اجلاس نیز کاملا شفاف بود، ۱۲پیشنهاد برای توسعه همکاری‌ها مطرح کردم.

خبرنگارالاهرام چاپ مصر خطاب به رییس‌جمهوری گفت: شما در سخنرانی خود بارها نام خلیج‌فارس را بردید و از دوستی سخن گفتید، اما اینجا دیدگاه‌ها چیز دیگری است خلیج‌فارس را خلیج عربی می‌نامند و امارات به جزایر نظر دارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: فضای جلسه امروز بسیار دوستانه بود و مطالب من نیز بسیار واضح و صریح عنوان شد. فکر می‌کنیم ملت‌های منطقه از اتفاقی که امروز در دوحه افتاد بسیار خرسندند.

وی افزود: ملت‌ها از اینکه می‌بینند مسوولین منطقه با هم دوست هستند و با هم همفکری می‌کنند بسیار خوشحالند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید از هر گامی برای اتحاد ملت‌ها استقبال کنیم، گفت: نگاه ما در تعامل با برادران تکیه بر نقاط مشترک است، اگر بخواهیم روی نقاط افتراق تمرکز کنیم به جایی نخواهیم رسید.

با سوریه مشکلی نداریم

خبرنگار الوطن سوریه بااشاره به دیدار قائم مقام وزیر خارجه سوریه در تهران با احمدی‌نژاد و تقدیم نامه بشار اسد به وی گفت: آیا مشارکت سوریه در اجلاس آناپولیس بر روابط دو کشور تاثیر گذاشته است؟

احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: ما مواضع خود را درخصوص آناپولیس قبلا به صراحت بیان کردیم و نمی‌خواهم آن را تکرار کنم. ما فکر می‌کنیم که تا به مسائل اساسی فلسطین توجه نشود مشکل حل نخواهد شد.

احمدی‌نژاد گفت: روابط ما با سوریه دوستانه و پایدار است و ادامه خواهد یافت و پیام آقای بشار اسد نیز بسیار دوستانه و در خصوص روابط دوجانبه بود و توضیحاتی نیز در خصوص اجلاس آناپولیس در این پیام ارائه شده بود.

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوال العرب امارات در خصوص تلاش برای تامین و ثبات منطقه نیز گفت: پیشنهادهای خود را به اجلاس ارائه کردم. ما ملت‌هایی هستیم که باهم زندگی کرده و می‌کنیم و می‌توانیم و باید که امنیت منطقه را خودمان تامین کنیم.

احمدی‌نژاد تاکید کرد که دیگران مستاجر هستند و منطقه را ترک خواهند کرد و حضور ما در این اجلاس نیز دور جدیدی از همکاری‌ها را رقم خواهد زد.