همسایگی با ستارخان
گروه راهنما_ تبریز با مساحتی حدود 1200کیلومترمربع و جمعیتی در حدود یک و نیم میلیون نفر، پنجمین شهر پرجمعیت کشور به شمار می‌رود.آنچه در مورد تبریز قابل توجه است، رشد بسیار کند قیمت مسکن در این شهر نسبت به دیگر کشورهای پرجمعیت کشور است.

روند مهاجرت به این شهر بسیار پایین است. مسکن‌های موجود در تبریز تا حد قابل قبولی جوابگوی ساکنان شهر است و آنچه با افزایش جمعیت به طور طبیعی در این شهر موجب افزایش تقاضا برای مسکن می‌شود توسط ساخت‌وساز در مناطق خاصی از این شهر جبران می‌شود.
از بناهای قدیمی و معروف شهر که اکثر واحدهای مسکونی نیز در نزدیکی این بناها قرار گرفته‌اند می‌توان به ارگ تبریز، میدان ساعت، ربع رشیدی، برج آتش‌نشانی، بازار تبریز، بنای شهرداری تبریز، ائل‌گلی (شاهگلی سابق) موزه مشروطیت، موزه‌ آذربایجان دبیرستان‌های تبریز، مساجد تبریز و مقبره‌الشعرا اشاره کرد.
موقعیت شهر تبریز به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در شمال‌غرب کشور و وجود مراکز، موسسات خاصی در این شهر نظیر فرودگاه بین‌المللی و راه‌آهن تبریز موجب شده است تا این شهر به عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین شهر میان شهرهای استان‌های همجوار درآید.
وجود جنبه‌ای توریستی نیز در مورد این شهر قابل توجه است. با توجه به این بعد، بازارهای صنفی خاصی در تبریز پیدا شده‌‌اند که به نوبه خود توانسته‌اند روی قیمت املاک تجاری تاثیر قابل توجهی داشته‌ باشند.
از مراکز تجاری اصلی تبریز می‌توان به بازار سنتی تبریز، فلکه بزرگ‌ کوی ولی‌عصر و خیابان شریعتی اشاره کرد.
ساخت پاساژها و مراکز خرید جدیدتر در تبریز در یک دهه گذشته از اهمیت خاصی برخوردار است. مراکز خریدی مانند: ارگ، رشدیه، اسکان و شهر شب از شاخص‌ترین این مراکز به شمار می‌روند.
شهر از نظر درجه‌بندی قیمت مسکن به سه درجه تقسیم شده است. در قسمت بالاترین قیمت‌ها نکته قابل توجه، قیمت املاکی است که هم قدیمی هستند و هم در مرکز و مناطق پرتردد شهر واقع شدند.
اما با این حال به لحاظ خصوصیات خاص فرهنگی مردم شهر تبریز و به لحاظ قدیمی بودن این مناطق از قیمت بالایی برخوردار هستند.
بخش دیگر، مناطق جدیدی است نظیر مناطق غربی و شمال‌غربی تبریز که به تازگی به شهر اضافه شده و در آنها ساخت‌وساز انجام شده است.
بعضی از این مناطق نیز از قیمت بالایی نسبت به سایر نقاط شهر برخوردار هستند.پایین ترین قیمت‌ها مربوط به مناطق حاشیه‌ای شهر و در واقع مهاجرنشین شهر اختصاص دارد.
از مناطق قدیمی و گران‌قیمت تبریز می‌توان به: سه‌راهی شمس تبریزی، شاه‌آباد، منصور، ششگلان، میدان دانش‌سرا و راسته کوچه اشاره کرد.
از محله‌هایی که به نسبت سایر نقاط تبریز از قیمت بالا‌تری برخوردار هستند، می‌توان به: باغمیشه، رشدیه، فلکه بزرگ و چهارراه ائل‌گلی اشاره کرد.
همچنین از محله‌های جدیدتر که اکثرا ساخت‌وساز مجتمع‌های مسکونی در تبریز شهرک دارند، می‌توان به: گل‌ پارک، مرزداران، باغچه‌بان و یاقچیان اشاره کرد.
از شاخص‌ترین محله‌های ارزان‌قیمت و حاشیه‌ای تبریز می‌توان به: باسمنج، قزلچه و کرگه اشاره کرد.
در مورد املاک تجاری به جز مناطقی نظیر: راسته کوچه، شریعتی و فلکه بزرگ سایر املاک تجاری به صورت پراکنده در سطح شهر قرار دارند.
بیشترین ساخت‌وساز در مناطق جدید تبریز انجام می‌شود. در منطقه اندیشه تراکم تا 5طبقه، در رشدیه تراکم تا 16 طبقه و باغمیشه تا 13 طبقه به متقاضیان انبوه‌سازی داده می‌شود.
در این میان اندیشه به خاطر ارزان‌تر بودن قیمت زمین در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه انبوه‌سازان قرار گرفته است.
بسیاری از این مجتمع‌های مسکونی توسط شرکت‌های بزرگ ساختمانی ساخته می‌شوند.
ساخت‌وسازهای شخصی بیشتر معطوف به محله‌های قدیمی است. در تبریز کمتر کسی به طور حرفه‌ای «بسازو بفروشی» انجام می‌دهد.
آنچه به صورت شخصی ساخته می‌شود، اکثرا ساخت و نوسازی منازل شخصی افراد است که با هدف سودآوری دنبال نمی‌شود.