هم‌نشینی با بوی عید
علی غلام‌زاده
مغازه‌ها به ردیف، قوطی‌‌ها به ردیف، نشان‌ها به دریف، همه چیز در اینجا به ردیف شده است. وارد هر کدام از این مغازه‌ها که می‌شوی حس نوستالژیکی‌تان بیدار می‌شود.

بوی عید می‌آید. خوب که دقت می‌کنی می‌فهمی که بوی عید نیست، بوی رنگ است، بوی تینر است.
اینجا، ناصرخسرو، خیابان منوچهری است. بورس رنگ پایتخت، تابلوهای رنگارنگ رنگ‌سازها پشت سر هم نصب شده‌اند.
«روناس، سحر، هاویلوکس، هادی رنگ» اینها نشان‌های معروف رنگ در بازار هستند.
بازار فعلا کساد است. کسی این روزها سراغ رنگ را نمی‌گیرد. یکی از فروشندگان معتقد است، آنقدر چیزهای «اجق‌وجق» وارد بازار شده که رفته رفته مردم سراغی از رنگ نخواهند گرفت.
منظور او را از «چیزهای اجق‌وجق» متوجه نمی‌شوم، چون فکر می‌کنم هنوز هم خانه‌های ما به قلم نقاش محتاج است.
یکی دیگر از فروشندگان می‌گوید: بازار رنگ از اواخر سال یا تابستان روزهای پررونقی را دارد، اما در فصل سرما به دلیل حساسیت رنگ به باد و باران کمتر کسی فکر رنگ کردن خانه خود می‌افتد، مگر اینکه بخواهد داخل خانه را نقاشی کند.
بازار در دست برندهای معروف
نمی‌دانم چرا مردم ایران وقتی از یک برند خوششان بیاید، دیگر حاضر نیستند تن به هیچ برند دیگری بدهند. در این بین «روناس» و «سحر» از سایرین طرفدار بیشتری دارند.
قدیمی‌ها ویلوکس را بیشتر می‌پسندند؛ چرا که هنوز روزهای جوانی خود را از یاد نبرده‌اند و خوب به خاطر دارند که درهای چوبی خانه‌شان چگونه رنگ‌آمیزی می‌شد.
پای چین‌هنوز به این بازار باز نشده است. اما آلمانی‌ها رفته رفته به این بازار پای گذاشته‌اند.
یکی از فروشندگان می‌گوید: رنگ‌های جدید از آلمان به بازار آمده که هنوز برای ما ناشناخته است و با قیمت بالا نسبت به نوع داخلی در کشور به فروش می‌رسد.
وی می‌افزاید: رنگ‌های روغنی در گالن‌های ۴کیلویی با قیمتی بین ۱۴ هزار تا ۲۵هزار تومان به فروش می‌رسد.
رنگ وطنی
رنگ روغنی طرفدار زیادی پیدا کرده است. این نوع رنگ در بهترین کیفیت در یک قوطی یک کیلویی قیمتی معادل سه‌هزار تومان دارد.
قیمت این نوع رنگ در گالن‌های 4کیلویی به 11هزار تومان می‌رسد که نوع درجه دو آن 9هزار و 500تومان قیمت دارد.
اگر می‌خواهید رنگ روغنی مناسب تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از برندهای معروف بازار استفاده کنید؛ زیرا نام‌های شناخته شده از هر لحاظ اطمینان شما را حاصل خواهند کرد.
از نام‌های عجیب و غریبی که حتی نشان استاندارد ندارند، پرهیز کنید؛ چرا که نوع مواد شیمیایی به کار رفته در این رنگ‌ها ممکن است برای سلامتی شما و خانواده‌تان مضر باشد.
اگر قصد خرید رنگ پلاستیک دارید، می‌توانید از سطل‌های چهار کیلویی به قیمت ۷هزار و ۵۰۰تومان استفاده کنید.
حداکثر قیمت بهترین رنگ پلاستیک موجود در بازار این قیمت است و با توجه به اینکه روی سطل و قوطی‌های رنگ قیمت مصرف‌کننده
درج شده‌است، مواظب باشید پول بیشتری از شما گرفته نشود.
استاد مجید نقاش
استاد مجید نقاش همسایه بغل‌ دستی‌مان است. او می‌گوید: در کودکی آنقدر صاحب کارمان از ما کار می‌کشید که موقع سمباده زدن از لای ناخن‌هایمان خون بیرون می‌آمد. از وی می‌پرسم کار و کاسبی چطور است، پاسخ می‌دهد: خدا را شکر بد نیست. کار ما قلم زدن و هم‌نشینی با بوی رنگ و تینر است.
وی می‌افزاید: نقاشی کار سختی است و در عین حال حساس. به نظر من نقاش‌ها هنرمندند، اما هیچ‌کس پیران این حرفه را هنرمند نام نمی‌گذارد.
استاد مجید ۵۵سال سن دارد. از ۱۵سالگی به کار نقاشی مشغول است. کم‌کم از کار افتاده شده‌است. دیگر بوی رنگ و تینر را نمی‌تواند تحمل کند. حرف او یک جمله است: «ما را بیمه کنید.»