وقتی لباس ها بخار می گیرند
یوسف آذرنوش
چروک بودن لباس یکی از ویژگی‌های منفی به شمار می‌رود که کمتر کسی آن را در پوشش خود راه می‌دهد. انسان به طور ذاتی گرایش به تمیزی و شیک بودن دارد و از اینکه با لباس‌هایی تمیز و اتوکرده میان جمع ظاهر می‌شود، احساس شادابی و غرور می‌کند.درواقع خوش منظر بودن لباس به آدمی شخصیت می‌دهد و دیگران نیز احترام بیشتری برای فرد قائلند.

چرا که تر و تمیز بودن لباس فارغ از جنس و قیمت آن، جایگاه خاصی برای انسان تعریف می‌کند که دیگر افراد جامعه خود را در آن حریم قرار می‌دهند.
«اتو» به عنوان وسیله‌ای که به لباس روح می‌بخشد و آن را از حالت پژمردگی خارج می‌سازد در زندگی اهمیتی ویژه می‌یابد. البته هدف از نوشتن این گزارش این نیست که افراد جامعه را ترغیب کند به خرید وسایلی این چنینی، بلکه منظور این است که چنین گزارش‌هایی، راهنمایی باشد، برای کسانی که به خرید این وسایل تمایل پیدا می‌کنند و به واقع، مسیر واقعی را به آنها نشان دهد تا بتوانند بهترین انتخاب را با توجه به قدرت مالی خود داشته باشند.
اتو از جمله تکنولوژی‌هایی است که قدمت زیادی ندارد و شاید بتوان گفت که عمر آن از صدسال نمی‌گذرد. به هر حال شتاب تکنولوژی به گونه‌ای است که اتو، مدل‌های مختلفی به خود پیدا کرده است و هر روز با فن‌آوری‌های جدید در بازار عرض اندام می‌کند.
یک زمانی اتوها با زغال کار می‌کردند و پس از آن که انرژی برق همه‌گیر شد، اتوهای برقی پا به عرصه گذاشتند و حالا اتوهای بخار قله‌های بازار را در می‌نوردند. گرچه هر روز سیستم‌های جدیدی برای بهتر عمل کردن اتو ظهور می‌یابند، اما واقعیت همه آنها صاف کردن و حذف چروک لباس است. سیستم‌های بخار عمودی، قطع کف، کف سرامیک، رسوب‌گیر و غیره سیستم‌هایی است که یکی پس از دیگری در عالم تکنولوژی مطرح می‌شوند و البته پایانی بر این روند صورت نخواهد گرفت.
به اعتقاد خواجه بنی‌اسد، فروشنده لوازم خانگی در سه‌راه امین‌حضور، تنها چیزی که در مورد اتو از اهمیت زیادی برخوردار است قدرت بخار آن است و سیستم‌های دیگر چندان مهم نیست.
وی می‌افزاید: اگر یک اتو درست مورد استفاده قرار گیرد، هیچ اتفاقی برای آن رخ نمی‌دهد.
اما کرم‌خانی، فروشنده لوازم خانگی درباره ویژگی‌های یک اتوی خوب می‌گوید: یک اتوی خوب باید نچسب باشد، آب نریزد، حرارت آن متناسب با جنس پارچه‌ای باشد که اتو می‌شود، وزن آن سنگین باشد تا فشار آورد، مصرف برق آن پایین باشد و بخار خوب داشته باشد.
برخی اتوهای بخار هنگام استفاده روی پارچه برق می‌اندازد و نمای ظاهری لباس را دچار مشکل می‌سازد.
برخی اتوهای بخار زمانی که روی لباس قرار دارد از داخل سوراخ‌های کف اتو آب بیرون می‌زند، همچنین از دیگر معایب اتوهای نامطلوب عمر پایین آنها و نیز تنظیم نشدن قدرت دمای آن متناسب با نوع جنسی که قرار است اتو شود.
پیشرفت تکنولوژی در خصوص اتو به گونه‌ای شده است که دیگر نیازی نیست پارچه‌های بزرگ نظیر پرده، ملحفه، توری و غیره را به اتوشویی‌های توی خیابان‌ها برد و خود را به زحمت انداخت و وقت آدم درآمد و رفت و تحویل آن پس از مدتی نسبتا طولانی تلف شود.
چرا که اتوهای پرس آمده‌اند تا بر این مسائل پایان بخشند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که قیمت آن نسبتا بالا است، این محصول کاملا رقابتی است و شرکت‌های مختلف به تولید آن روی آورده‌‌اند که خریدار بهتر است هنگام خرید به برند آن توجه کرده و از کیفیت آن در میان افرادی که استفاده می‌کنند اطمینان حاصل کند.
چرا که حضور انواع و اقسام اتو در بازار موجب شده تا خریدار در انتخاب آن دچار مشکل شود.
حضور اتوهای بی‌کیفیت و تقلبی در قالب مارک‌های معتبر خود مزید بر علت شده است.
واقعیت این است که هنگام خرید اتو علاوه بر توجه به نوع فروشگاه آن، کارت ضمانت آن نیز باید مورد اهمیت قرار گیرد.
اطلاع از وجود خدمات پس از فروش برند مورد نظر و چگونگی ارائه خدمات می‌تواند فرد را در انتخاب بهتر یک اتو یاری رساند، چرا که مشاهده شده اتوهایی در بازار وجود دارد که به ظاهر از کارت ضمانت‌نامه برخوردار بوده، اما در عمل جایی برای رسیدگی به مشکلات موجود در آن وجود ندارد. بازار عمده اتوهای خارجی، سه‌راه امین‌حضور است که البته به صورت خرده‌فروشی نیز ارائه می‌شود.