معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ با کریستین ساینس مونیتور درباره اجرای پروتکل الحاقی گفت که شرایط فعلی در صورتی می‌تواند تغییر کند که پرونده هسته‌ای ایران منحصرا در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. به گزارش ایسنا، عباس عراقچی افزود: این اقدامی بسیار مثبت از جانب شورای امنیت خواهد بود و ما مطابق با آن رفتار متقابل خواهیم داشت. معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: از سوی دیگر، هر زمان که آنها قطعنامه‌ای علیه ما تصویب کنند و تحریم‌های بیشتری علیه ما اعمال کنند، ما واکنش نشان خواهیم داد. وی گفت: اطمینان دارم که در برابر اقدامات مثبت نیز واکنش نشان خواهیم داد.

کریستین ساینس مونیتور ادامه داد: رقص دیپلماتیک همچنان ادامه دارد. آژانس‌های خبری به نقل از یک دیپلمات فرانسوی گزارش دادند که نشست سولانا با جلیلی یک فاجعه بوده است و تهران می‌خواهد مذاکرات را از ابتدا شروع کند.

الکساندر پیکایف، کارشناس موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه، گفت: اگر چنین گزارش مثبتی از آژانس دو سال قبل منتشر شده بود، ما احتمالا در موقعیت متفاوتی بودیم؛ اما اکنون دیر شده است. وی ادامه داد: اگر آمریکا، شورای حکام را متقاعد کند که تفسیری منفی از گزارش آژانس داشته باشد، مقاومت در برابر تحریم‌های بیشتر برای روسیه و چین سخت خواهد شد. وی افزود: مسکو بر سر یک دو راهی قرار گرفته است. بخشی از آن به این دلیل است که ایران مسیرهای هسته‌ای مختلفی از جمله رآکتور آب سنگین را دنبال کرده است.