آب خانه شما داغ است؟
محمد طجوزی
بهتر و راحت زندگی کردن همان موضوعی است که پس از اسکان انسان در شهرها فکر همگان را به خود مشغول کرد.

چند دهه قبل اتفاق جالبی در ایران رخ داد. دیگر احتیاج نبود تا برای شستن البسه و ظروف خانه، یخ‌های حوض‌ها شکسته شود. آری وسیله‌ای به نام آبگرمکن وارد کشورمان شد تا مادربزرگ‌هایمان در فصل زمستان دیگر به آب یخ زده کاری نداشته باشند.
بورس آبگرمکن تهران
در حال حاضر آبگرمکن‌هایی با مدل‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی در گوشه و کنار فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد. حد فاصل سه راه جمهوری (تقاطع امیرآباد جنوبی) تا میدان انقلاب، بورس آبگرمکن شده است. فروشگاه‌ها و تعمیرگاه‌های بسیاری کنار یکدیگر قرار دارند تا خدمات مناسبی را به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.
عرضه و تقاضای بسیار بالای این محصول، شرکت‌ها را مجبور به آن کرده تا با یکدیگر رقابت بسیار تنگاتنگی را داشته باشند. همین امر سبب شده تا کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات خود را بالا ببرند.
در این میان کارخانه‌هایی چون بوتان، سوزان، ارج، آزمایش و سپهر الکتریک رقابت بسیار نزدیکی را با هم در پیش گرفته‌اند. این کارخانه‌ها رقابت با مدل‌های خارجی مانند وایلانت (خرگوش نشان) را در پیش گرفته‌اند.
آبگرمکن‌های موجود در بازار با مصارف سوختی نفتی، برقی و گازی تولید شده است. این وسیله در ۲ طرح ایستاده و دیواری و در سه مدل مخزنی دیواری و پمپ حرارتی ساخته شده است.
آبگرمکن مخزنی
در این نوع آبگرمکن، آب در محفظه‌ای جمع شده و گرم می‌شود، آب سرد از زیر وارد و آبگرم از بالای مخزن خارج می‌شود. این نوع آبگرمکن معمولی‌ترین نوع آبگرمکن‌های بازار است.
آبگرمکن دیواری
در این‌گونه آبگرمکن‌ها مخزن وجود ندارد و آب در صورت نیاز گرم می‌شود. این وسیله به دلیل راحتی کار بیشتر مورد توجه قرار گرفته، به طوری که بازار آبگرمکن‌های مخزنی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.
آبگرمکن پمپ حرارتی
در آبگرمکن‌های پمپ حرارتی که اغلب برقی هستند، انرژی الکتریکی برای جابه‌جایی حرارت از یک نقطه به نقطه‌ دیگر استفاده می‌شود. در این نوع آبگرمکن‌ها یک ماده واسطه با گرفتن حرارت از یک نقطه محیط، آن را به آب می‌دهد. این نوع آبگرمکن‌ها با آنکه مصرف برق کمی دارند، اما استفاده از آنها در زمان پیک مصرف بسیار نامناسب است.
مصرف بهینه
جالب است بدانید به طور نرمال یک خانواده معمولی ۴ نفره در یک هفته به اندازه ذخیره آب نوشیدنی ۳ سال یک فرد برای حمام رفتن آب مصرف می‌کند. راهکارهای مناسبی چون عایق‌کاری آبگرمکن، مناسب نمودن عایق‌کاری لوله‌های آب گرم و نصب صحیح و مکان مناسب علاوه بر کاهش مصرف انرژی در ایمنی استفاده از وسیله بسیار موثر است.
وضعیت بازار
وحید سلطانی یکی از فعالان در بازار می‌گوید: فروش انواع آبگرمکن فصل خاصی ندارد، اما در تابستان و ماه پایانی سال اندکی فروش بیشتر می‌شود، آن هم به دلیل جابه‌جایی و گردگیری شب عید است.
مشخصات یک آبگرمکن مناسب
در ظرفیت وسیله انتخابی مورد نظر خود دقت کنید و تا حد امکان از آبگرمکن‌های گازی استفاده کنید. سوخت ارزان از مزایای این نوع وسیله است. برای انتخاب یک آبگرمکن در نظر داشته باشید که به غیر از هزینه اولیه خرید باید هزینه‌های دیگری هم بپردازید. هزینه نگهداری و انرژی مصرفی سهم بالایی در هزینه کل دارد. استاندارد بودن یک وسیله از شرایط لازم و ضروری برای انتخاب یک وسیله است.