وام، یار شاطر یا بار خاطر
معصومه روزبهانی
مشکلات فراوان است. درآمد کم و تورم از اساسی‌ترین مواردی است که افراد جامعه را آن قدر دچار دردسر کرده است تا هر کسی به طریقی نیاز مبرم به دریافت تسهیلات بانکی داشته باشد.

جوان دانشجویی که به تازگی درس خود را تمام کرده است و قصد تشکیل یک خانواده را دارد، مدام به این فکر است که حداقل یک آپارتمان نقلی را خریداری کند تا بتواند از دست اسباب‌کشی‌های سال به سال و هزینه اجاره‌بهای خانه رهایی یابد. اما نمی‌داند که تازه وارد دنیایی از مشکلات برای خرید خانه شده است. این جوان می‌پرسد، چگونه وام بخرم؟ این پرسش روزانه اوست اگر قصد گرفتن وام بانکی برای خرید مسکن را دارید، حتما باید مبلغی را به صورت حساب سپرده‌گذاری نزد یکی از شعب بانک مسکن قرار دهید و در نوبت بمانید.
مدت‌زمانی را که شما در انتظار گرفتن وام به سر می‌برید، نزدیک به یک سال خواهد بود. به طور مثال برای دریافت وام ۱۸میلیون تومانی خرید مسکن باید ۹میلیون تومان در حساب خود داشته باشید و پس از گذشت یک سال ۷میلیون تومان از پول شما برگشت داده می‌شود و در چند روز بعد بسته به نظر شما که نماینده بانک در محضر حضور پیدا می‌کند تا چک ۱۸میلیون تومان وام را در اختیارتان قرار دهد. اما عده‌ای از دریافت‌کنندگان وام پس از گرفتن وام، تازه به فکر فروش آن می‌افتند. برای باور کردن حرف ما شیشه برخی از املاک را نگاه کنید. چند وقتی است که بر روی شیشه اکثر مشاوران املاک نوشته‌ای نظر همگان را به خود جلب می‌کند. «خرید و فروش انواع تسهیلات بانکی»!قیمت‌ها گوناگون است و هیچ قانون خاصی برای آن نوشته نشده است. حتی گروهی بر اینکه خرید و فروش وام در بنگاه‌های املاک قانونی است یا خیر، دچار اختلاف‌نظر شده‌اند.قیمت‌هایی که در حال حاضر معاملات براساس آن صورت می‌گیرد، بر پایه مشاوره‌ای است که بین املاکی‌ها گذاشته شده یا به عبارتی تصویب شده است.مثلا اگر امتیازدریافت یک وام ۱۲میلیونی را بخواهید تهیه کنید، باید چیزی حدود یک میلیون و ۷۵۰هزار تا ۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان به صاحب امتیاز وام پرداخت کنید. در ضمن نیم‌درصد حق‌الزحمه مدیر بنگاه هم به عهده شما خواهد بود.
علاوه‌بر این وام‌هایی با عناوین دیگر وجود دارند که از طریق مشاوران املاک مورد معامله قرار می‌گیرد، مانند وام جعاله که این نوع وام برای تعمیرات مسکن از سوی برخی بانک‌ها پرداخت می‌شود. این وام هم در بنگاه‌ها مورد خرید و فروش واقع می‌شوند.خرید و فروش وام خودرو هم که به تازگی باب شده‌است، در بنگاه‌های محدودی صورت می‌گیرد و به سختی می‌توان از آن استفاده کرد.
هفت‌خان رستم برای خرید وام
بعد از توافق بر سر قیمت خرید وام به مراحل اصلی آن؛ یعنی تنظیم سند می‌رسید. پس از عقد اولین مباهی‌نامه با فروشنده وام که در حضور مشاوران املاک نوشته می‌شود، صاحب امتیاز وام مبایعه‌نامه و مدارک خود را به بانک ارائه می‌دهد (در ضمن باید بدانید که در اینگونه خریدها حتما سند خانه شما به نام فروشنده وام خورده می‌شود) سپس در صورت تایید بانک یک مامور کارشناس برای ارزیابی ملک به آن محل اعزام و در صورت تایید ارزش ملک وام پرداخت می‌شود.روز دریافت وام فرا رسیده باید به محضر رفته و با یک امضا (البته یک دو جین) مبلغ موردنظر را دریافت کنید؛ اما باید بدانید که این کار هم یک نصف روز زمان می‌برد چون بعد از آنکه خریدار سند ملک خود را به نام فروشنده کرد، یک وکالت بلاعزل و یک اقرارنامه از طرف فروشنده وام، به خریداری داده می‌شود تا پس از پایان اقساط دریافتی فروشنده وام سند خریدار را برگرداند.کارمزد دریافت وام‌های خرید مسکن که زمان بازپرداخت آن از هفت سال تا پانزده سال می‌باشد، سالانه حدود 12 تا 14درصد محاسبه می شود.